خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۱۶۳۰

«تجارت‌نیوز» در گفت‌وگو با هومن مقراضی کارشناس اقتصادی بررسی کرد:

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام چیست؟

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام چیست؟

بورس برای بسیاری از مردم یادآور تجربه تلخ ضررهای متوالی و بزرگ است. شاید این افراد یکی دو بار سود کنند اما چون استراتژی معاملاتی موفقی را دنبال نمی‌کنند نهایتا به شکست می‌رسند و سودی که در چند معامله به دست آورده بودند را نیز از دست می‌دهند. هومن مقراضی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ داده که کدام استراتژی معاملاتی می‌تواند برای انتخاب سهام، موفق عمل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر سهل الوصول بودن و امکان ورود با کمترین سرمایه، طی سالیان متمادی افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. بسیاری از افراد هستند که بدون استراتژی معاملاتی و دانش، بر سر بخشی از دارایی خود به امید کسب سود، ریسک بدون احتیاط می‌کنند و در نهایت نقره‌داغ می‌شوند. اما استراتژی مناسب برای خرید سهام چیست؟

چرا مردم پول خود را در بورس از دست می‌دهند؟

در همین راستا هومن مقراضی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه عموم مردم به دو دلیل در بورس موفق نمی‌شوند و اغلب سرمایه‌شان را از دست می‌دهند، به تجارت‌نیوز گفت: «بسیاری از افراد بدون آنکه از عملکرد شرکت، حجم تولید و میزان فروش و سودسازی آن اطلاع داشته باشند و ارزش واقعی سهام یک شرکت را بدانند، اقدام به خرید سهم می‌کنند.»

وی تاکید کرد: «چشم بسته وارد معامله شدن، یا صرفا بر اساس تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی معامله کردن، نتیجه‌ای جز شکست ندارد.»

مقراضی دومین دلیل شکست در بورس را نداشتن استراتژی معاملاتی تست شده عنوان کرد و افزود: «معمولا افراد متضرر، هیچ استراتژی معاملاتی تست‌شده‌ای ندارند و به همین دلیل به طور تصادفی به دنبال کسب سودهایی هستند که تکرار شونده نیست؛ شاید این افراد یکی دو بار هم سود کنند اما چون استراتژی معاملاتی موفقی را دنبال نمی‌کنند نهایتا به شکست می‌رسند.»

ارزش ذاتی سهم چگونه شناسایی می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از نکات مهم در سرمایه‌گذاری بورس، محاسبه ارزش واقعی (ارزش ذاتی) سهام شرکتی‌ست که قصد خرید آن را دارند، توضیح داد: «ارزش ذاتی سهام یک شرکت، ارزشی است که بر پایه تحلیل صورت‌های مالی، پتانسیل رشد شرکت، میزان دارایی‌های مشهود و نامشهود و بررسی سایر جنبه‌های کسب و کار آن شرکت تعیین می‌شود.»

مقراضی در این خصوص به ارائه مثال پرداخت و گفت: «فرض کنید قیمت سهام شرکت «الف» در بورس معادل 2000 تومان است اما با محاسبه ارزش ذاتی شرکت به عدد ۱۵۰۰ تومان به ازای هر سهم می‌رسیم. بنابراین قیمت این سهم بیشتر از ارزش ذاتی آن است و ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.»

وی افزود: «اگر قیمت سهام شرکت «ب» در بورس معادل 2000 تومان بوده اما ارزش ذاتی آن برابر با 3000 تومان باشد، در این صورت خرید این سهم برای سرمایه‌گذاری توصیه می‌شود. با این وجود، حتی در سهم‌هایی که ارزش ذاتی بالایی نسبت به قیمت خود دارند باید در زمان مناسب، اقدام به خرید کرد تا بتوان با پذیرش کمترین ریسک، بیشترین بازدهی را به دست آورد.»

استراتژی سرمایه گذاری CIS در بورس چیست؟

استراتژی CIS که نام آن برگرفته از عبارت Comprehensive Investment Strategy است، یک استراتژی جامع سرمایه گذاری است که با هدف کسب بیشترین بازدهی از بورس در عین پذیرش کمترین ریسک ممکن طراحی شده است.

به گفته هومن مقراضی، «استراتژی سرمایه‌گذاری CIS، یک استراتژی سودده است که نسبت ریسک و بازدهی در آن نامتقارن (Asymmetric) است. بدین معنی که در استراتژی CIS برای کسب سود بیشتر لزوما نیازی به پذیرش ریسک بزرگتر نیست.

در این استراتژی برای کسب بیشترین بازدهی از بورس، سهام شرکت‌هایی که قیمت آنها کمتر از ارزش ذاتی آینده آنها است برای سرمایه گذاری انتخاب می‌شوند تا هم میزان ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند و هم احتمال سوددهی افزایش پیدا کند. این استراتژی پیش از انتخاب چنین سهم‌هایی، قدم‌های دیگری نیز دارد.»

نحوه کار استراتژی CIS چگونه است؟

مقراضی درباره نحوه کار استراتژی انتخاب سهام CIS عنوان کرد: «این استراتژی در پنج مرحله اجرا می‌شود. این مراحل عبارتند از شناسایی روندهای اقتصاد کلان، شناسایی صنایع پیشرو، شناسایی شرکت‌های ارزشمندی که ارزش ذاتی بالاتری نسبت به قیمتشان دارند، پیدا کردن بهترین نقاط ورود و خروج بر اساس تحلیل تکنیکال و تابلو سهم و مدیریت ریسک.»

وی افزود: «در مرحله اول این استراتژی از تحلیل اقتصاد کلان استفاده شده و با توجه به آن، ابتدا چرخه اقتصادی مشخص شده و پس از آن نوع بازار جذاب برای سرمایه گذاری در این چرخه که می‌تواند سهام، ملک، طلا و غیره باشد، شناسایی می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «در مرحله دوم استراتژی CIS، صنایع بورسی با استفاده از فیلترهای مختلف تحلیل شده و وضعیت فعلی و روند آینده آنها بررسی می‌شود. به‌عنوان مثال، در سال 1400 به دلیل رشد جهانی قیمت اوره از حدود 200 دلار تا 800 دلار، سهام شرکت‌های اوره‌سازی در ایران رشد شدیدی داشتند. پس از شناسایی صنعت برتر در هر بازه زمانی، این استراتژی به افراد کمک می‌کند بازدهی بسیار فراتر از بازدهی کلی شاخص بورس کسب کنند.»

مقراضی عنوان کرد: «در مرحله سوم از استراتژی جامع سرمایه‌گذاری CIS باید سراغ تحلیل بنیادی و بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در صنایع رفت تا شرکت‌های ارزشمند شناسایی شوند. این شرکت‌ها، باید قیمتی کمتر از ارزش ذاتی آینده خود داشته باشند.»

تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

به گفته مقراضی، در مرحله چهارم با استفاده از تحلیل تکنیکال و سنتیمنت بازار، نقاط دقیق جهت خرید سهام شناسایی می‌شوند. علاوه بر این، اهداف قیمتی سهم یا زمان فروش آن نیز مشخص می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: «آخرین مرحله استراتژی سرمایه‌گذاری CIS، مدیریت ریسک است که متاسفانه در اغلب موارد توسط سرمایه‌گذاران نادیده گرفته می‌شود. از آنجا که همواره در بورس احتمال ضررکردن وجود دارد، مدیریت ریسک به‌عنوان ابزاری جهت کنترل ضرر به کار گرفته می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذار در سطح بسیار پایینی نگه داشته شده و امکان جبران آن با بازدهی‌ حاصل از معاملات بعدی وجود داشته باشد.»

آیا همه بورسی‌ها باید از استراتژی سرمایه‌گذاری استفاده کنند؟

مقراضی معتقد است که استفاده از یک استراتژی سرمایه‌گذاری موفق و تست شده، نه تنها احتمال کسب بازدهی توسط سرمایه‌گذار را افزایش می‌دهد بلکه از لحاظ روحی و روانی نیز آرامش ذهنی ایجاد می کند..

وی در این باره اظهار کرد: «همان‌طور که می‌دانید، معامله‌گری یک شغل ذهنی‌ست و استرس و نگرانی باعث می‌شود که معامله‌گران تصمیمات احساساتی و گاه اشتباهی بگیرند. استفاده از یک استراتژی معاملاتی تست شده موفق، به معامله‌گر کمک می‌کند در لحظات حساس و پراسترس براساس اصول استراتژی خود، تصمیمات درستی بگیرد.»

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: «استراتژی CIS برخلاف سایر استراتژی‌ها که تنها بر میزان سود متمرکز هستند، علاوه بر بازدهی بالای سرمایه‌گذار به کاهش میزان ضرر او نیز اهمیت می‌دهد تا در نهایت، برآیند سرمایه‌گذاری او در طول سال‌ها مثبت و بالا باشد.»

در نهایت می‌توان گفت، برندگان این بازار کسانی هستند که می‌توانند در بازه میان‌مدت و بلندمدت، سود بیشتری نسبت به نرخ تورم به دست بیاورند.

استفاده از یک استراتژی موفق برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران کاملا ضروری است چرا که می‌توان با استفاده از آن، در زمان مناسب اقدام به خرید و فروش سهام کرد. تجربه ناموفق بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار در سال ۱۳۹۹ (که بورس دچار ریزش شد) و طی سال‌های بعد از آن که اکثریت نتوانستند ضررهای خود را جبران کنند، نشان می‌دهد که عدم استفاده از یک استراتژی سهام موفق، نتیجه‌ای جز شکست به همراه نخواهد داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.