خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۵۴۵۰

معرفی کتاب «شازده حمام»

معرفی کتاب «شازده حمام»

در پنجاه‌ودومین نشست کتاب «خانه دانش و فرهنگ زریاب» ویژگی‌های کتاب «شازده حمام» معرفی شد. این کتاب اثر دکتر محمدحسین پاپلی یزدی است که در جشنواره اخیر جلال آل احمد به عنوان یکی از منتخبان بخش ویژه معرفی شد.

در این نشست میکائیل جانعلی‌پور با اشاره به سابقه آشنایی با نویسنده در سال 1354 از سجایای اخلاقی وی در آزمایشگاه گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد سخن گفت و افزود: دکتر پاپلی یزدی در این کتاب در ثبت وقایع بطن جامعه به حوزه‌هایی وارد شده که تاکنون کمتر کسی جرئت ورود به آن‌ها را داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این فعال فرهنگی پرداختن به جزئیات وقایع زیرپوستی جامعه ایرانی در سال‌های دهه 30 و 40 شمسی با یک نثر متعارف را از جمله ویژگی‌های این کتاب عنوان کرد.

همچنین به برخی از خاطرات این کتاب از جمله وقایع مربوط به آموزش در مکتب‌خانه‌های آن دوره، کشتی پهلوانی در عشایر خراسان و نقش اهل فتوت در احقاق حقوق مظلومان اشاره کرد.

در بخش دوم این نشست منیر طلبی به عنوان یکی از خوانندگان این کتاب به معرفی آن پرداخت و با اشاره به فضای صمیمی و نثر دلنشین این کتاب، معرفی آن در این مراسم را در راستای عمل به شعار «به اشتراک‌گذاری لذت مطالعه» دانست.

او با اشاره به خاطرات نویسنده در خصوص فقر مطلق برخی خانواده‌ها در آن سال‌ها خاطرنشان کرد: با وجودی که در محیط زندگی نویسنده افراد بسیاری بوده‌اند که در فقر به دنیا آمده‌اند فقیرانه زندگی کرده و در فقر مرده‌اند به خاطر انتقال امید و انرژی مثبت به جوانان به ذکر خاطراتی می‌پردازد که از فقر مطلق به درجات بسیار بالای علمی و اقتصادی حتی در سطوح بین‌المللی دست یافته‌اند.

او افزود: نویستده دلیل اصلی موفقیت این افراد را در داشتن جسارت ریسک‌پذیری و اراده برای تغییر وضعیت از طریق مهاجرت می‌داند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: افزون بر واکاوی جزئیات رویدادهای مطابق با واقعیات جامعه آن روز ایران و بویژه شهر یزد، یکی از مهمترین ویژگی‌های این کتاب، ارائه راهکار برای مواردی است که نویسنده نسبت به آن‌ها انتقاداتی وارد کرده است.

طلبی با اشاره به گزیده‌ای از داستان «زری سلطان» افزود: برخی دیگر از داستان‌های این مجموعه خاطرات مانند «کتیرایی‌ها» و «مهمانی اشکذر» از جذابیت‌های بسیار بیشتری برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنین محتوای ارزشمندی با فرم مناسب و ویراستاری ادبی و هنری عرضه شود از قابلیت تبدیل به یک سریال پرکشش ایرانی نیز برخوردار است.

پنجاه‌ودومین نشست کتاب «خانه دانش و فرهنگ زریاب» در کتابخانه تبلیغات اسلامی خوی برگزار شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.