خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۷۶۹۲

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۵ آذر ماه سال ۱۳۹۷

روایتی از زلزله کرمانشاه؛ تیر خلاص به صاحبان چک‌های بی‌محل

روایتی از زلزله کرمانشاه؛ تیر خلاص به صاحبان چک‌های بی‌محل

روزنامه ایران از زلزله شب گذشته کرمانشاه اطلاع‌رسانی می‌کند. روزنامه خراسان نیز از تیر خلاص به صاحبان چک‌های بی‌محل روایت می‌کند. جمهوری اسلامی نیز می‌گوید چین پس از یک ماه توقف، خرید نفت ایران را از سر می‌گیرد و در نهایت دنیای اقتصاد احتمال می‌دهد که نرخ ارز سامانه نیما و اسکناس یکسان شود.

در حالی که چند وقت پیش اولین سالگرد زلزله کرمانشاه بود، شب گذشته زلزله‌ای 6.4 ریشتری رخ داد تا یکبار دیگر تداعی خاطرات تلخ سال گذشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران در گزارش امروز خود با عنوان « کرمانشاه لرزید » ساعت زلزله شب گذشته ساعت را ۲۰ و ۷ دقیقه و ۳۱ ثانیه عنوان کرده که محل وقوع آن حوالی سرپل‌ذهاب در عمق ۷ کیلومتری زمین بوده است.

آنگونه که روزنامه ایران به نقل از استاندار کرمانشاه گزارش داده، گیلانغرب ۵۰ مصدوم، سرپل ذهاب ۵۰ مصدوم و قصرشیرین ۱۵ مصدوم داشته‌اند. لازم به ذکر است که این آمار روزنامه ایران مربوط به ساعات و لحظات اولیه بعد از زلزله است و قطعا آمارهای بعد از آن متفاوت است.

ایران در گزارش خود با چند نفر از ساکنان شهرهای زلزله‌زده صحبت کرده و به نقل از یکی از ساکنان قصرشیرین می‌نویسد: خانه‌هایی که در زلزله قبلی تا حدودی ترک خورده و آسیب دیده بود در این زلزله کاملا تخریب شده اما نگرانی اصلی در مورد روستاییان است که با گذشت یک ساعت از زلزله هنوز تیم‌های امداد و نجات به آنجا نرسیده و کمکی به آنها نشده است.

این روزنامه همچنین با یکی از ساکنان سرپل ذهاب گفتگو کرده که وی می‌گوید: با توجه به شدت زلزله و ساختار خانه‌های روستایی و تعداد زیاد روستاها احتمال آسیب جدی‌تر به این مناطق وجود دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در یک خبر نفتی روایت می‌کند که « چین پس از یک ماه توقف، خرید نفت ایران را از سر می‌گیرد. » این روزنامه به نقل از بلومبرگ می‌نویسد: چین که یکی از هشت کشور معاف‌شده از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ملت ایران است، براساس معافیتی که دریافت کرده تا شش ماه آینده روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند. دولت چین پیشتر از توقف خرید نفت ایران از سوی دست کم دو شرکت نفتی خود خبر داده بود.

جمهوری اسلامی در ادامه روایت می‌کند که هنوز مسائل مربوط به پرداخت بهای نفت خریداری‌شده از ایران باقی است که قرار است در مذاکرات دوجانبه برطرف شود.

این روزنامه در ادامه در مورد سایر کشورها نیز می‌نویسد: کره جنوبی مجاز به خرید روزانه 200 هزار بشکه نفت است. هند نیز قصد دارد تا پایان ماه جاری میلادی 1.25 میلیون تن نفت از ایران خریداری کند. ترامپ در اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام خروج کشورش از برجام، دستور بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به مدد برجام علیه ایران را صادر کرد.

اما روزنامه خراسان نیز با عنوان « تیر خلاص به چک‌های بی‌محل » روایت می‌کند که کلیه حساب‌های صادرکننده چک‌های بی‌محل از این پس مسدود می‌شود.

روزنامه خراسان روایت می‌کند براساس قانون جدید چک، از این به بعد صاحبان چک بی‌‌محل باید منتظر مجازات‌های مختلفی باشند. از جمله آنها می‌توان به عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی و عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی اشاره کرد.

اما یکی دیگر از مجازات‌های مهم صادرکنندگان چک بی‌محل، مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی، خواهد بود.

« وعده خلاص از گسل ارزی » عنوانی است که روزنامه دنیای اقتصاد انتخاب کرده و به نقل از یکی از نمایندگان سیاست‌گذار پولی می‌نویسد که نرخ نیما و اسکناس یکسان می‌شود.

دنیای اقتصاد در این خصوص می‌نویسد: پس از گذشت هفت ماه از آغاز به کار بازار دوم، فاصله قیمت‌های بازار آزاد با این بازار همچنان وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت پدید آمدن این فاصله قیمتی، تعیین دستوری قیمت در سامانه «نیما» است.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: از نظر فعالان اقتصادی در بخش خصوصی این اختلاف قیمت در شرایطی است که دولت صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز صادراتی با نرخ «نیمایی» می‌کند، اما آنها مجبورند هزینه‌های صادرات را براساس نرخ ارز در بازار آزاد پرداخت کنند، این موضوع عملا انگیزه صادرات را کم کرده و گلایه‌های صادرکنندگان را به دنبال داشته است.

این روزنامه می‌افزاید: در این میان، با توجه به تلاش دولت برای بازگرداندن ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور و افزایش انگیزه برای صادرکنندگان، سیاست‌گذار پولی وعده داده که نرخ در بازار دوم و بازار آزاد یکی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.