کد مطلب: ۸۹۹۴۵۵

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کاردانی تا دکترا اعلام شد

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کاردانی تا دکترا اعلام شد

عناوین مهم ترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به تاکید نمایندگان کارگری بر تعیین هرچه سریع تر سبد معیشت کارگران،اعلام نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تشکیل شورای گفت و گوی تعاون از سال آینده اختصاص داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، این هفته نشست شورای عالی کار با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شد. قرار بود در این نشست بحث مزد منطقه‌ای و اصلاح آیین‌نامه انتخاب اعضای مراجع تشخیص و حل اختلاف در دستور کار قرار گیرد اما به گفته نمایندگان کارگری مبحث مزد منطقه ای به میان نیامد و هیچ گزارشی هم در این زمینه ارائه نشد.

انتظار گروه کارگری این است که در فرصت باقی مانده تا پایان سال به بحث مهم دستمزد جامعه کارگری پرداخته شود و سبد معیشت در حاشیه قرار نگیرد زیرا تاخیر در برگزاری جلسات باعث می شود چانه‌زنی‌های مزدی به جمع‌بندی نرسد.

این هفته نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و ارشد در پاییز امسال اعلام شد. آنطور که طاها رمضانی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار  گفته در پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۱۱.۴ درصد بوده و این نرخ بالاتر از نرخ بیکاری عمومی است که نیازمند برنامه ریزی ویژه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

به گفته وی در بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کاردانی ۱۰ درصد و نرخ مشارکت آنها معادل ۵۰ درصد، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کارشناسی ۱۵ درصد و مشارکت آنها ۴۸ درصد، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد ۹ درصد و نرخ مشارکت بیش از ۶۸ درصد و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دکترا ۳ درصد با مشارکت بالای ۷۰ درصد بوده است.

طبق اعلام معاون اشتغال وزیر کار  بیش از ۳۵ درصد اشتغال ایجادی در سامانه رصد اشتغال و ۸۰ درصد اشتغال ایجادی حوزه مشاغل خانگی توسط زنان صورت گرفته است.

به گفته محمود کریمی بیرانوند، طبق آمار درگاه مرکز آمار ایران نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۱ درصد در  سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۴ درصد رسیده و نرخ بیکاری کل زنان از ۱۵.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش تعاون خبر دیگری بود که از سوی محمد حسین رستمی - مدیر تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام شد.

به گفته وی این شورا از ابتدای سال آینده با هدف بررسی راهبردهای توسعه‌ای و افزایش صادرات تعاونی‌ها در استان تهران تشکیل می‌شود.

آنطور که رستمی گفته، هدف از این کار رسیدن به جایگاه ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور است زیرا بخش تعاون به همین میزان باید در بخش صادرات نقش آفرینی کند.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.