کد مطلب: ۸۴۹۴۴۱

آینده مثبت صندوق های طلا در بازار سرمایه

پرسش روز:

با توجه به نوسانات و وضعیت نامعلوم بازار سرمایه، آیا صندوق های طلا برای سرمایه‌گذاری در بورس گزینه مناسبی هستند؟

پاسخ کارشناس:

با توجه به اتفاقات هفته‌‌‌های گذشته و آنچه می‌‌‌توان دستکاری بخش نفت دولت در بازار سرمایه دانست و پیش از آن دستکاری بخش صمت، ریزش‌‌‌های پیاپی شاخص‌‌‌های بورس و فرابورس نکته عجیبی نیست. هموارسازی سود توسط مدیران شرکت‌ها نیز به داد صورت‌های مالی سه‌ماهه شرکت‌های بزرگ نرسید و روند نزولی تا جایی ادامه یافت که تمام بازدهی بازار سرمایه از انتهای سال تا امروز از بین رفت.

در این میان می‌توان میزان خوش‌خدمتی بخش نفت در دولت برای برداشت بی‌مقدمه از حساب شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را حادثه‌ای مخرب‌تر از موضوعات بهره مالکانه و حق انتفاع گروه معدنی دانست. با روند حاضر باید منتظر تصمیم وزارت نیرو برای افزایش نرخ بهای برق نیز بود. همچنین ریشه تمامی این اتفاقات را می‌توان در کسری قطعی بودجه دولت دانست که میان اعداد و ارقام بودجه نهفته است. باید گفت سال گذشته کسری بودجه دولت حدود ۴۰۰ همت تخمین زده می‌‌‌شد که برای سال‌جاری این عدد به مراتب بزرگ‌تر خواهد بود. در این بین، کاهش نرخ ارز نیز به ریزش بازار سرمایه دامن زده و در کمال تعجب آنچه پیش‌بینی می‌‌‌شد، تاکنون روندی معکوس داشته که نشانه آن روند کاهشی سودآوری صنایع ارزآور و صادرات‌محور است. در دو بازار مسکن و ملک نیز پس از یک‌دوره افزایش روند صعودی، از سال گذشته رکود بر بازار حاکم شده و تاکنون شاهد تداوم این وضعیت هستیم.

در بازار ارز نیز به تبع کاهش سطح تنش خارجی و ثبات تقریبی در بازارهای جهانی، روند قیمت‌ها نزولی و تا حدی ثابت بوده است. در چنین شرایطی وضعیت بورس مبهم است. در بازار سرمایه گزارش شرکت‌های کوچک و متوسط کمی از آلام سرمایه‌گذاران کاسته است؛ اما روند کلی مناسب نیست. البته گزارش‌‌‌های نسبتا خوبی از صنایعی مانند سیمان، تایرسازی و حتی در برخی موارد در صنعت پتروشیمی به‌ویژه از واحدهای تولید الفین منتشر شده است که مشخصا می‌‌‌توان به عملکرد سودآوری این بخش‌ها امیدوار بود. صنعت خودرو که از ازل اتفاقات عجیب و غریبی را تجربه می‌کند و به سرمایه‌گذاران تکانه‌های سنگینی وارد می‌آورد، مجددا با اخبار به‌اصطلاح سردرگم‌کننده‌ به استقبال نیمه دوم سال می‌رود؛ اخبار تجدید ارزیابی مجدد.

البته در این گروه تولیدکنندگان خودروهای سنگین شاید مسیر دیگری را طی کنند و عملکرد نسبی بهتری ارائه دهند. در کل با تمام اتفاقات اخیر و حواشی دولت، می‌توان کسری بودجه دولت را برهم‌زننده نظم نسبی در بازار سرمایه دانست و دقیقا می‌توان منتظر انتشار اوراق دولتی با حجم بالا نیز بود تا آخرین تیر بر پیکره بازار سرمایه توسط دولت زده شود. در پایان، صنایعی که گزارش‌های مناسب سه‌ماهه داشته‌اند و دارای سایز کوچک و متوسط هستند، می‌توانند مورد توجه قرار گیرند و به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، وضعیت ارز و طلا، صندوق های طلا و همچنین شرکت‌های صادرات‌محور، مسیر خوبی را برای سرمایه‌گذاری ترسیم کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.