خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۲۹۵۷

جلوگیری از واردات به صادرات ضربه می‌زند

صادرات ایران مشکلات بسیاری دارد که برای اجرای آنها نیازمند عزمی ملی هستیم و البته امیدواریم وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت دوازدهم، حل این مشکلات را در اولویت قرار دهد. مشکلات موجود بر سر راه توسعه بازارهای صادراتی ما اما به طور کلی در چند مورد خلاصه می‌شوند.

اصلی‌ترین معضل، وضعیت نرخ ارز در کشور است. نرخ ارز در کشور ما حتی علی‌رغم افزایشی که در طول سال‌های گذشته داشته، باز هم در مقابل نرخ تورم پایین است و ما بر این عقیده هستیم که دولت نباید جلوی افزایش منطقی نرخ ارز را بگیرد، چرا که با این کار مانع بزرگی در برابر توان صادراتی کشور ایجاد می‌کند.

مشکل دوم، نرخ بالای تسهیلات بانکی است که بسیار بسیار غیر منطقی است و با افزایش قیمت تمام شده تولید در کشور ما، در عمل نفس تولید را هم غیر منطقی می‌کند. علاوه بر این، هزینه‌های بالای حمل و نقل هم اثر نهایی خود را در هزینه تمام شده کالاها نشان می‌دهند و توان رقابت ما را در بازارهای صادراتی از بین می‌برند.

البته ما در حال حل این مشکل با همکاری وزارت راه و شهرسازی هستیم. مشکل دیگر ما این است که به دلیل عدم شکل‌گیری ارتباط کامل با بانک‌های خارجی، نمی‌توانیم از امکانات گشایش ال.سی و همین طور یوزانس استفاده کنیم و به همین دلیل برای صادرات همچنان مشکل داریم.

مساله دیگری که به خود دولت بر می گردد، بحث مشوق‌های مالیاتی و نقدی است. این مشوق‌ها اصولا هدفمند نبوده‌اند و انتظار از دولت این است که با هدفمند کردن این مشوق‌ها، از صادرکنندگان واقعی در کشور حمایت کند.
از سوی دیگر، در چهار سال مدیریت دولت یازدهم، میانگین رشد صادرات ما حدود 5.5 درصد بوده و این در حالی است که مطابق هدف‌گذاری‌ها، رشد صادرات ما باید به 20 درصد برسد. علاوه بر این، دولت باید تعرفه‌ها را به گونه‌ای اصلاح کند که همزمان با تقویت صادرات و بهبود تراز تجاری، جلوی قاچاق کالا هم گرفته شود.

موضوع بسیار مهم دیگر، جلوگیری از واردات به قصد تامین نیاز داخل است که به نوبه خود به صادرات ما ضربه زده است. در واقع، جلوگیری از واردات موجب می‌شود پتانسیل صادراتی ما هم در داخل کشور بماند و به بیرون از مرزها نرود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.