کد مطلب: ۴۰۵۸۴۱

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت

توافق تجاری اولیه میان چین و آمریکا امضا شد/ هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی جهان

توافق تجاری اولیه میان چین و آمریکا امضا شد/ هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی جهان

اکونومیست در گزارشی به وقایع اقتصادی هفته گذشته از توافق تجاری میان چین و واشینگتن تا آخرین چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی جهان پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی وقایع اقتصادی هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، به چین هشدار داد که اگر این کشور به توافقی که در یازدهم اکتبر میان پکن و واشینگتن حاصل شده، پایبند نباشد، دور جدید تعرفه‌ها در ماه دسامبر بر کالاهای چینی وضع خواهد شد.

بر اساس این توافق، چین قرار است محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند، حمایت از مالکیت معنوی ایالات متحده را تحکیم کرده و شرایط را برای دسترسی بیشتری به بازار خدمات مالی خود فراهم آورد.

***

شرکت هواوی از رونق تجارت در زمینه تامین تجهیزات شبکه 5G علی‌رغم تحریم‌های آمریکا خبر داد و اعلام کرد تا به امروز 60 قرارداد با شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان امضا کرده است.
این سازنده تجهیزات مخابراتی در چین محصولات مورد نیاز برای تولیداتش را انبار کرده است.

***

شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن سَکس از کاهش چشمگیر سود سه‌ماهه اخیر خبر داد و فاش کرد که تاکنون 80 میلیون دلار به‌دلیل سرمایه‌گذاری در کمپانی WeWork از دست داده است. فعالیت اصلی این کمپانی ارائه خدمات از جمله دفتر کار برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا است.

در مقابل جی‌پی مورگن چیس، شرکت دیگری که مسئولیت اجرای عرضه اولیه WeWork را داشت، در گزارشی افزایش سود خالص این بانک تا 9.1 میلیارد دلار را اعلام کرده است.
گفته شده، این بانک آمریکایی بسته مالی برای وی‌ورک در نظر گرفته تا از اتمام بودجه آن در ماه آینده جلوگیری کند.

***

شرکت نستله قرار است 20 میلیارد دلار میان سهامداران این کمپانی سوئیسی تقسیم کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش محصولات بهداشتی و دارویی نستله قابل توجه و پایدار بوده است.
قیمت سهام این شرکت از ژانویه سال جاری تاکنون یک‌سوم افزایش یافته است.

***

با وجود اعتراضات رگولاتورها، فیس‌بوک اولین نشست خود را برای نظارت بر ارز دیجیتال لیبرا برگزار کرد. علی‌رغم آنکه مسترکارد، پی‌پل، ویزاکارت و ای‌بی همگی از پروژه لیبرا به سرپرستی فیس‌بوک خارج شده‌اند اما این کمپانی اعلام کرده است که رمزارز لیبرا سال آینده وارد بازار می‌شود.

به نوشته اکونومیست ، هنوز 21 شرکت از جمله اوبر و ودافون در این پروژه باقی مانده‌اند.

***

صندوق بین‌المللی پول بار دیگر پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان را به دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا کاهش داد. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری تنها سه درصد خواهد بود که این کمترین سرعت در یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین در این گزارش به کاهش رشد اقتصادی همزمان با اتخاذ سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در جهان اشاره کرده اما هشدار داده است که قرار گرفتن اقتصادها در یک نقطه سخت موجب می‌شود، بانک‌های مرکزی قدرت‌ کمتری برای مهار رکود داشته باشند.

***

اتحادیه کارگران خودروساز آمریکا برای پایان بخشیدن به اعتصاب 30 روزه به توافقی جدید با جنرال‌موتورز رسیدند. گفته شده، این اعتصاب تاکنون 1.5 میلیارد دلار برای این غول خودروساز هزینه داشته است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.