خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۷۸۷۲

قیمت نفت افزایش می‌یابد؟/ سرریز تقاضای چین به بازار

قیمت نفت افزایش می‌یابد؟/ سرریز تقاضای چین به بازار

قیمت نفت امروز با 0/32 دلار افزایش در حدود 75 دلار عرضه شد. به نظر می‌رسد طلای سیاه تحت تاثیر متغیرهایی نظیر بهبود تقاضا در چین، احتمال ثابت ماندن نرخ بهره فدرال رزرو و کاهش عرضه از سوی کشورهای اوپک چشم‌انداز افزایشی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اعلام افزایش نرخ بهره آمریکا روند کاهشی نفت برنت برای سومین هفته متوالی تداوم پیدا کرد. البته مولفه‌های دیگری همچون کاهش تقاضای چین در حمایت از این مسیر بی‌تاثیر نبود. اما تحلیلگران کامرز بانک روند فعلی را بادوام نمی‌دانند و چشم‌انداز صعودی را برای بازار نفت متصور می‌شوند. آن‌ها در این باره گفتند: تقاضای نفت در آینده افزایش پیدا می‌کند و انتظار می‌رود قیمت‌ها در هفته‌‌‌های آتی اصلاح شود.

به نظر می‌رسد پیش‌بینی افزایش قیمت نفت چندان هم خلاف واقع نباشد. با نگاهی به متغیرهای تاثیرگذاری همچون بهبود تقاضا در چین، احتمال ثابت ماندن نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آتی و همزمان کاهش عرضه از سوی کشورهای اوپک این فرضیه (افزایش قیمت) تقویت می‌شود.

بهبود تقاضا در چین

واردات نفت چین معمولا در ابتدای ماه‌های آوریل کاهش پیدا می‌کند. زیرا همزمان با فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های این کشور است. آخرین آمار رفینیتیو، موسسه ردیابی حمل‌ونقل دریایی، از واردات نفت به پکن نیز از همین موضوع حکایت دارد. بر اساس آمار ارائه شده از این شرکت واردات نفت پکن روزانه 10.67 میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود که نسبت به 34 ماه اخیر 12.37 میلیون بشکه در روز کمتر است.

اما چندی نگذشت که بلومبرگ اعلام کرد پکن از تعمیرات ماهانه خود عبور کرده دوباره در مسیر افزایش تقاضا قرار گرفته است. داده‌های ردیابی نفت‌کش‌های گردآوری‌ شده بلومبرگ نشان می‌دهد، اواخر آوریل حدود که ۱۲۵ ابرنفتکش با بیشترین حجم نفت(250 میلیون بشکه) وارد چین شده است.

بلومبرگ مبدا بارگیری این محموله‌های نفتی را بنادر روسیه، سواحل خلیج‌ آمریکا، برزیل و امارات متحده عربی اعلام کرد. همچنین داده‌های رسمی نشان می‌دهد که با افزایش تولید سوخت پالایشگاه‌های چین به علت افزایش تقاضا، افزایش واردات نفت خام به این کشور در ماه مارس 22.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان ماهانه در سه سال اخیر رسیده است.با این اوصاف مشخص است که بازار نفت در ماه‌های آینده با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود.

وضعیت عرضه نفت در بازار چگونه است؟

از آن‌جایی که پیش‌بینی می‌شود بازار نفت تحت تاثیر بهبود تقاضا در چین باشد باید دید وضعیت بازار عرضه در چه وضعیتی به سر می‌برد؟

دوم آوریل بود که اوپک اعلام کرد تولید جهانی خود را تا پایان سال 2023 به 3.6 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران گفتند این تصمیم اوپک پلاس در راستای رسیدن به هدف کف قیمتی 80 دلار در هر بشکه نفت گرفته شده است.

گلدمن ساکس می‌گوید که قدرت اوپک در سال‌های اخیر افزایش یافته است زیرا واکنش‌های نه چندان مستحکم ایالات متحده به قیمت‌های بالاتر، حتی ضعیف‌تر هم شده که تا حدی به دلیل فشار بر سرمایه‌گذاران برای توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی بوده است.

فارغ از مسئله کاهش عرضه اوپک، پالایشگاه‌های روسیه نیز در حال حاضر مشغول تعمیر و نگهداری هستند. این به معنای تشدید کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی است. با این حساب ناترازی عرضه و تقاضا در بازار طلای سیاه محرز و طبیعتاً افزایش قیمت نفت اجتناب‌ناپذیر است.

از طرفی چند روز پیش بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) نرخ بهره خود را برای دهمین بار افزایش داد و این نرخ را با یک رشد ۰.۲۵ درصدی به ۵.۲۵ درصد رسید. اما از آن‌جایی‌ که بانک first republic آمریکا طی هفته‌های گذشته ورشکسته شد و به نگرانی‌ها بابت احتمال ایجاد یک بحران بانکی و رکود اقتصادی همه‌گیر را به وجود آورد برخی معتقدند که احتمالا این آخرین اقدام فدرال رزرو برای مبارزه با اژدهای تورم خواهد بود . از این به بعد افزایش نرخ بهره متوقف می‌شود.

با توقف نرخ بهره سرمایه‌‌دارها به سمت سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها نظیر نفت سوق پیدا می‌کنند. بنابراین بازار با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود. همانطور که گفته شد عرضه نیز کاهش پیدا می‌کند و این ناترازی در نهایت به جهش قیمت نفت ختم می‌شود.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر زمان بازگشت بازار به قله را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.