کد مطلب: ۸۰۳۴۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم روند نزولی قیمت نفت برای چهارمین روز/ زمان بازگشت بازار به قله

تداوم روند نزولی قیمت نفت برای چهارمین روز/ زمان بازگشت بازار به قله

قیمت نفت امروز با ۲.۷ درصد افزایش به ۸۰ دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید. هرچند بهای طلای سیاه همچنان از کف قیمتی امسال بالاتر است، اما برای چهارمین روز متوالی روند کاهشی را طی می‌کند. در این بین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با فرارسیدن روزهای سرد سال و متعاقب آن افزایش تقاضای جهانی برای سوخت، قیمت طلای سیاه به قله 100 دلاری بازگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابلوی معاملات نفت طی چند روز اخیر بین دو رنگ سبز و قرمز در حال نوسان بود و برای رسیدن به 80 دلار در هر بشکه تلاش می‌کرد.

طلای سیاه که در معاملات صبح روز پنج‌شنبه، 27 آوریل 2023، را با قیمت ۷۸ دلار آغاز کرد در لحظه تنظیم این گزارش تا 80 دلار و 26 سنت پیش رفت، اما نکته این است که برای چهارمین روز پیاپی این بازار نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و نهایت قرمزپوش به کار خود پایان داد.

به نظر می‌رسد داده‌های رشد اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی از برآورده نشدن انتظارات رشد اقتصادی در سه ماه اول سال میلادی باعث چنین کاهش قیمتی شد.

البته روز جمعه اندک امیدی به بازار بازگشت و طلای سیاه با افزایش بیش از دو درصدی وارد فاز صعودی شد. رویترز در گزارشی نوشت که این افزایش قیمت تحت تاثیر انتشار درآمدهای مثبت شرکت‌های انرژی رقم خورده است.

داده‌های ارائه‌شده از سوی ایالات متحده نشان می‌دهد که همزمان با افزایش تقاضا برای سوخت، تولید نفت با کاهش روبه‌رو شده است. بنابراین فعلا روند بازار نفت صعودی پیش‌بینی می‌شود.

۴۰ تحلیلگر و اقتصاددان در نظرسنجی رویترز نیز اظهار کردند که قیمت نفت تا پایان امسال تحت تاثیر تقاضای چین و محدودشدن عرضه نفت به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا می‌کند.

طبق برآورد این کارشناسان، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت، امسال به ۸۷ دلار و ۱۲ سنت می‌رسد که بالاتر از میانگین پیش‌بینی‌شده در مارس بود. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۸۲ دلار بوده است.

نفت برنت چهارمین کاهش ماهانه را ثبت‌ می‌کند

گرچه تاکنون روند بازار نفت افزایشی پیش‌بینی می‌شود، اما کارشناسان در دیدگاهی کلی معتقدند نفت برنت در مقایسه با ماه‌های پیش روندی نزولی داشته است.

به گفته آن‌ها برنت چهارمین کاهش ماهانه متوالی را ثبت کرد، زیرا داده‌های ناامیدکننده اقتصادی ایالات متحده و عدم اطمینان درباره نرخ‌ بهره بر چشم‌انداز تقاضا تأثیر گذاشت.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، در این باره می‌گوید: «بازار در طول هفته به دلیل نگرانی در مورد خطر وقوع رکود اقتصادی و گسترش بحران بانکی First Republic سقوط کرد.

رویترز نوشت: به گفته سه منبع آگاه، مقامات آمریکایی در حال هماهنگی گفتگوهای فوری برای نجات بانک فرست ریپابلیک هستند، زیرا تلاش‌های بخش خصوصی به رهبری مشاوران این بانک هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته این منابع، شرکت بیمه سپرده فدرال ایالات متحده (FDIC)، وزارت خزانه‌داری و فدرال رزرو ازجمله نهادهای دولتی هستند که شروع به سازماندهی جلسات با شرکت‌های مالی در مورد راه حلی برای First Republic کرده‌اند.

تولید نفت خام آمریکا در ماه فوریه به 12.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان از دسامبر است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA)، تقاضا برای سوخت به نزدیک به 20 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از نوامبر است.

داده‌های EIA در این هفته نشان داد که ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده بیش از حد انتظار در هفته گذشته کاهش یافته است. چراکه تقاضا برای سوخت موتور قبل از اوج فصل رانندگی تابستان افزایش پیدا کرد.

همچنین شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری نفت در ایالات متحده در این هفته بدون تغییر و به 591 رسید، اما در ماه آوریل در پنجمین کاهش ماهانه یک دکل کاهش یافت.

قیمت نفت خام در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی از افزایش نرخ بهره که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد، روندی نزولی پیدا کرده است. مخارج مصرف‌کننده ایالات متحده نیز در ماه مارس بدون تغییر باقی ماند، اما فشارهای تورمی می‌تواند فدرال رزرو را وادار کند تا هفته آینده دوباره نرخ‌ها را افزایش دهد تا تورم را کاهش دهد و نگرانی‌ها از رکود احتمالی را تقویت کند.

با تمام این اوصاف بازار نفت روند با ثباتی ندارد و نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی از آن ارائه کرد. بنابراین باید منتظر ماند و دید آینده بازار نفت تحت تاثیر مولفه‌های مختلف چگونه رقم می‌خورد؟ اصلی‌ترین پیش‌بینی این است که با نزدیک‌شدن به روزهای سرد سال و افزایش تقاضا برای خرید سوخت، قیمت نفت تا محدوده 100 دلار پیش رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.