کد مطلب: ۸۷۳۴۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد ۱۶.۵ برابری بدهی شرکت ملی نفت طی ۲ سال اخیر

رشد 16.5 برابری بدهی شرکت ملی نفت طی 2 سال اخیر

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هفته گذشته درباره بدهی شرکت ملی نفت ایران تذکر داد و گفت: از ۷۰۰ همت بدهی شرکت‌های دولتی حدود ۵۰۰ همت متعلق به شرکت نفت است. در این بین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد رقم این بدهی‌ها در سال 1400، 60 میلیارد دلار بوده که حتی اگر با نرخ روز ارز آزاد محاسبه کنیم معادل 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بدهی شرکت ملی نفت ایران بحثی مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌های متمادی است که این بدهی انباشت شده است. اخیرا هم رئیس مجلس درباره این بدهی‌ها تذکر داد و گفت: از ۷۰۰ همت بدهی شرکت‌های دولتی حدود ۵۰۰ همت متعلق به شرکت نفت است. باید مشخص شود که چرا در طول سال‌های قبل شرکت نفت این بدهی را پرداخت نکرده است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس 11 مرداد 1400، یعنی زمانی که دولت ابراهیم رئیسی در حال شروع فعالیت رسمی خود بود، گزارشی منتشر کرد که بدهی شرکت ملی نفت به بانک‌ها را 60 میلیارد دلار تخمین می‌زد که با نرخ امروز دلار در بازار آزاد معادل 30 هزار میلیارد تومان می‌شود. اما اکنون طبق اعلام رئیس مجلس این بدهی‌ها حداقل 16.6 برابر افزایش یافته‌اند.

البته رسانه‌های نزدیک به دولت از هفته‌ها پیش مانور تبلیغاتی خود را آغاز و اعلام کردند که دولت سیزدهم 550 هزار میلیارد تومان بدهی‌های مربوط به دولت قبل را پرداخت کرده است. اما اکنون باید دید ان‌ها چه پاسخی برای پرسش رئیس مجلس که همسو با دولت است دارند؟

البته این نکته را هم باید در نظر داشت که تنها ۱۴.۵ درصد از درآمدهای صادرات نفت و گاز کشور سهم شرکت ملی نفت ایران است و معلوم نیست این شرکت چگونه بدهی‌های سنگین و فزاینده خود را در آینده تسویه خواهد کرد؟

نگرانی دیگری نیز وجود دارد که مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده است که میادین نفتی و گازی کشور به سرعت در حال پیر شدن و افت تولید هستند و توسعه میادین مشترک نفتی با همسایگان ایران با تاخیر زیاد مواجه شده که این هم یکی از دلایل مقروض شدن شرکت ملی نفت ایران به حساب می‌آید.

بیشترین بدهی شرکت نفت به بانک ملت است!

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، به تجارت‌نیوز گفت: عمده این بدهی در سال 90 و 91 ایجاد شده است؛ یعنی اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران وضع کرد و با مجوز شورای امنیت به آن عمل شد تا ایران اجازه صادرات بیش از 900 هزار بشکه نفت را نداشته باشد و این بدهی آن زمان به یکی از بانک‌ها بود.

وی افزود: مبلغ این بدهی زمانی که ما وارد مجلس شدیم حدود 40 هزار تا 45 هزار میلیارد تومان بود و آن زمان معادل ارزی و دلاری‌اش چیزی حدود 13 تا 14 میلیارد دلار می‌شد، اما این بدهی ریالی شده و قرار بود وزارت نفت این بدهی را پرداخت کند که با توجه به ضرورت‌های پیش‌آمده و مشکلات موجود این بدهی پرداخت نشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: این بدهی به دلیل ضرورت‌هایی که طی زمان وجود داشت پرداخت نشد. همانطور که در حال حاضر ارز آزاد شده در کره به مصارف ضروری‌تر در کشور می‌رسد و دولت ترجیح داده به جای اینکه این پول در اختیار بانک مرکزی باشد از آن برای واردات کالاهای اساسی استفاده کند. با این حساب دولت فعلا بدهی به بانک مرکزی را پرداخت نمی‌کند.

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: دولت در سال‌های 96، 97 و 98 نیازهای ارزی داشت و تمام تلاشش این بود که منابع ارزی را برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص دهد و همین منجر شد دولت نتواند بخشی از بدهی‌هایش را پرداخت کند؛ ضمن اینکه منع قانونی هم وجود داشت و نه دولت در آن زمان لایحه داد و نه مجلس به لایحه چیزی اضافه کرد. در سه سال اخیر مجوز های زیادی داده شده ؛ مثلا به دولت و شرکت نفت مجوز داده شده که بدهی‌ها را از طریق فروش نفت خام به برخی نهاد ها تسویه کنند.

وی یادآور شد: باید دید چرا در سه سال اخیر که به این راحتی مجوز صادر شده برای تعیین تکلیف این بدهی اقدام نشده است؟ مثلا اینکه شرکت ملی نفت از طریق تحویل نفت خام به این بانک طی دوره یک یا دو ساله بدهی‌اش را تسویه کند.

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین بدهی شرکت ملی نفت به بانک ملت است، چرا این مجوز به بانک ملت داده نشده است؟ به دولت مجوز داده شده که در سه سال اخیر از محل تحویل نفت به قرارگاه خاتم الانبیا بدهی‌اش تسویه شود. چرا این روش را در مورد بانک ملت اعمال نکرده‌اند؟! البته به نظر می‌رسد بانک ملت هم برای مطالبات خود اصراری ندارد و تلاشی هم انجام نداده است.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.