کد مطلب: ۹۰۰۸۳۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آیا مافیای دارو به گمرک نفوذ کرده است؟

آیا مافیای دارو به گمرک نفوذ کرده است؟

در حالی که از وزیر بهداشت تا معاون صنایع عمومی وزارت صمت قدرت‌نمایی مافیای دارو را تائید می‌کنند، به نظر می‌رسد برخی عناصر دولتی، به‌ویژه در سازمان گمرک با همدستی سندیکاهای دارویی در سکوت وزارت اقتصاد، هدایت این مافیا را بر عهده گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز،  در شرایطی که برخی از تولیدکنندگان سعی بر انکار مافیای دارو در این صنعت دارند، اما مسئولان ارشد کشور وجود مافیا در این حوزه را تائید می‌کنند. چنانکه در سکوت وزارت اقتصاد، حتی رد پای این مافیا در سازمان گمرک کشور و سندیکاهای دارویی مشاهده می‌شود. 

محمد رضوانی‌فر که اکنون در رأس سازمان گمرک کشور قرار دارد، در دولت قبل مدیریت یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور، یعنی شستا را بر عهده داشت. مدیریتی که در روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم با حواشی زیادی مواجه شد و در نهایت محمد شریعتمداری، در آخرین اقدام خود در قامت وزیر کار، حکم برکناری او را امضا کرد و پس از آن، جای خود را در ساختمان خیابان آزادی به حجت‌ا... عبدالملکی داد. 

شنیده شده است رضوانی‌فر از زمان حضور در شستا از تداوم فعالیتش در دولت کنونی هم اطمینان داشت که دیگر پاسخ‌گوی تماس‌های تلفنی شریعتمداری هم نبود.

موضوعی که ابهامات و پرسش‌های فراوانی را ایجاد می‌کند؛ چراکه با تغییر دولت حسن روحانی و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، تا سطح مدیران رده پایین هم در سازمان‌ها و نهادهای دولتی تغییر کردند، اما رضوانی‌فر توانست در رأس مهم‌ترین سازمان تجاری کشور قرار بگیرد. 

ریاست رضوانی‌فر در شستا؛ تقویت مافیای دارو

سایت خبری دیده‌بان ایران در گزارشی که 28 تیر ماه 1400 منتشر کرد، حضور رضوانی‌فر در شستا را عاملی برای تقویت مافیای دارو دانست. چراکه هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ دارویی ازجمله  کارخانجات داروپخش،  داروسازی اکسیر،  داروسازی فارابی، شرکت کشت و دامداری فکا،  شرکت داروسازی زهراوی،  داروسازی ابوریحان،  داروسازی کاسپین تامین،  داروسازی دانا،  لابراتوار‌های رازک،  پارس دارو و شرکت ژلاتین کپسول ایران ازجمله زیرمجموعه‌های دارویی شستا شناخته می‌شوند و به‌خودی خود می‌توانند بستر لازم برای تشکیل مافیای دارو را فراهم سازند. 

آن‌طور که دیده‌بان ایران در گزارش خود اشاره کرده، حضور رضوانی‌فر در شستا فرش قرمز لازم را برای ورود عناصر مافیایی در صنایع دارویی گستراند. این رسانه صراحتاً از پویا فرهت، مدیرعامل وقت شرکت دارویی تأمین و دوست صمیمی رضوانی‌فر در این زمینه نام برده است. 

ارجمله آنکه به محض ورود فرهت به هلدینگ دارویی تامین، مراودات تجاری میان شرکت‌های این هلدینگ و شرکت‌های بخش خصوصی که قبلاً فرهت در آنها عضویت داشت، افزایش یافت. در این زمینه می‌توان به رشد مراودات تجاری گروه دارویی بهستان با شرکت‌های زیر مجموعه دارویی تامین به نام پارس دارو، تولید مواد اولیه داروپخش، پخش اکسیر، توزیع داروپخش، داروسازی اکسیر، ژلاتین کپسول، زاگرس فارمد پارس و کارخانجات داروپخش اشاره کرد. 

همچنین از محمدحسین ملک، معاون وقت پشتیبانی و تامین منابع مالی شستا که همزمان عضو هیئت مدیره هلدینگ دارویی تامین هم بود به‌عنوان رشته دیگری از شبکه تارعنکبوتی ارتباطات در شستا نام برده شده است.

مافیای دارو در مهم‌ترین سازمان تجاری کشور نفوذ کرد؟

در شرایطی که این افراد همچنان در شرکت‌ها و سندیکاهای مهم دارویی حضور دارند، محمد رضوانی‌فر در دولت سیزدهم به‌عنوان رئیس سازمان گمرک انتخاب شد. بر اساس گزاره‌هایی که به آن اشاره شد این شبهه و پرسش به وجود می‌آید که آیا مافیای مورد اشاره می‌تواند تا  مهم‌ترین سازمان تجاری کشور نفوذ کند؟

نکته جالب توجه این است که حتی مدیران ارشد دولت هم فعالیت مافیای دارو در ایران را تائید کرده‌اند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مصاحبه‌ای که دو ماه پیش در جمع خبرنگاران در حیاط هیئت دولت داشت، تلویحاً این موضوع را پذیرفت و اعلام کرد: «مافیای دارو با مقررات و قوانین کنترل می‌شود.»

اما موضوع مهم‌تر به حضور معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گردهمایی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی بازمی‌گردد که تأکید کرد: «نمی‌توان حرکات مافیایی در صنعت داروسازی را انکار کرد و آن را نادیده گرفت.»

این اظهارات با واکنش‌های تندی از سوی برخی از فعالان صنعت داروسازی همراه شد و وجود مافیا در صنعت دارو را حرف بی‌ربط تعبیر کردند.

سندیکاها در آینه دنبال مافیای دارو بگردند!

محمدمهدی برادران در نهایت از موضع خود کوتاه نیامد و ضمن اشاره به اینکه مافیای دارو ادعا نیست، بلکه موثق است، نکته کلیدی را پیش کشید و آن، این بود که «اگر شک دارید در آینه نگاهی بیندازید تا ببینید.». 

با استناد به این اظهارات معاون وزیر صمت در جمع سندیکاهای تولیدکنندگان مواد دارویی، کافی است نگاهی به اعضای هیئت مدیره این سندیکاها داشته باشیم تا نام پویا فرهت به‌عنوان نایب رئیس یکی از مهم‌ترین این سندیکاها، یعنی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، نمایان شود. 

البته در این زمینه وزارتخانه‌های بهداشت، اقتصاد، صمت و سازمان غذا و دارو باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا وقتی مافیا را می‌شناسند، اقدامی علیه آن‌ها انجام نمی‌دهند. 

به‌ویژه آنکه دارو مستقیماً با جان و سلامت شهروندان در ارتباط است و شکل‌گیری مافیا، مستقیماً سلامت مردم را تهدید می‌کند.

یک نمونه از بازی با جان مردم در زمان پاندمی کرونا نمایان شد؛ در شرایطی که تمام دنیا در حال واکسینه‌شدن بودند، هر روز آمار مرگ و میر در ایران افزایش می‌یافت. 

اکنون نیز نمونه مشخص شکل‌گیری این مافیا در داروخانه‌ها توسط مردم به‌روشنی احساس می‌شود؛ گذشته از داروهای بیماری‌های خاص که فقط در کوچه پس‌کوچه‌های ناصرخسرو با قیمت‌ها گزاف پیدا می‌شود، گاه حتی خبری از داروهای ساده سرماخوردگی نیست. 

اکنون حتی اگر اسامی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شد ارتباطی به این مافیا نداشته باشند، با توجه به مسئولیت‌ها و عملکردی که داشته‌اند، طبیعتاً باید پاسخ‌گوی آشفته‌بازاری باشند که در بازار دارو ایجاد کرده‌اند. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر گزارش ویدئویی بازی مافیا با جان شهروندان/ معمای نایاب‌شدن دارو در ایران را در تجارت‌نیوز مشاهده کنید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.