کد مطلب: ۹۰۸۹۶۱

صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین/ نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین/ نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا به واسطه پارامترهاب مختلفی مورد اقبال اهالی بازار قرار گرفتند؛ از کارمزد خرید نزدیک به صفر آن‌ها تا نقدشوندگی به مراتب بالاتر نسبت به طلا فیزیکی، ازجمله دلایل اقبال به این صندوق‌ها است. اما تنوع صندوق‌های مبتنی بر طلا این سوال را ایجاد می‌کند که چه نکاتی می‌تواند آن‌ها را از هم متمایز کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ۳ عامل اصلی و تاثیرگذار وجود دارد که در صورت تمایل برای ورود به این صندوق‌ها باید به آن‌ها توجه کرد؛ نکاتی که بسته به شرایط بازار و نوع استراتژی ممکن است وزنشان کم یا زیاد شود!

بازارگردان

وظیفه بازارگردانان در صندوق‌های طلا نزدیک کردن قیمت معاملاتی به NAV نماد است چرا که صندوقی که نزدیک‌ترین حباب قیمتی به ۰ را دارد جزو صندوق‌های جذاب به حساب می‌آید (فارغ از این‌که ترکیب صندوق بیشتر شمش است یا سکه) و قاعدتا می‌توان مدعی بود که بازارگردان مناسبی دارد؛ بازارگردانی که پیوسته قیمت تابلو را به NAV نزدیک می‌کند.

ترکیب دارایی‌ها

از سال‌های گذشته حباب انواع سکه وجود داشته و در تمام افت و خیزهای بازار عموما تغییری نکرده است. در هیچ یکی از ریزش‌های سالیان گذشته حباب ربع سکه یا سکه تمام بصورت محسوسی دستخوش تغییر نشده است؛ بلکه حتی افزایش نیز یافته است. حباب ذاتی طلا در بازار فیزیکی طلا شکل می گیرد و بازیگران آن سالیان سال است که آن حباب را با عناوین مختلفی مانند حق ضرب سکه و .. پذیرفته اند و به نظر نمی‌رسد آن حباب ترکیدنی باشد. اما اگر حباب واقعی و ذاتی طلا برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد، انتخاب صندوق‌هایی که وزن بیشتری را به شمش داده‌اند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. چرایی آن نیز مشخص است: حباب ذاتی شمش به مراتب بسیار کمتر از سکه است.

نقدشوندگی

نقدشوندگی صندوق‌ها و نمادها مسئله‌ای است که از سال ۱۳۹۹ اهمیت آن به وضوح عیان شد! به طوری که اگر در نمادی بالغ بر ۱۰۰ درصد در سود باشیم، اگر نماد مربوطه قفل صف فروش شود تمام بازدهی کسب شده پس داده می‌شود! پس صندوق‌هایی که بیشترین ارزش معاملات را دارند می‌توانند در مقابل صف فروش شدن مقاومت بیشتری به خرج دهند!

در آخر باید گفت که با توجه به شرایط بازار که پیوسته در حال افت و رشد است، نمی‌توان نسخه واحدی برای خرید صندوق‌های طلا پیچید و شرایط آن‌ها باید مدام زیر ذره‌بین قرار گیرد تا با توجه به استراتژی فردی، بهترین تصمیم اتخاذ شود!

 

منبع : اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.