خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۲۰۹۰

سروصدای افزایش قیمت مسکن از تقاضای واقعی بیشتر است

سروصدای افزایش قیمت مسکن از تقاضای واقعی بیشتر است

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در بخش مسکن سروصدایش از تقاضای آن بالاتر است، گفت: عاملی که در آینده افزایش‌ها در بخش مسکن را محدود می‌کند، قدرت خرید مردم است.

حسین عبده تبریزی اقتصاددان و مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی در جلسه هم اندیشی صاحب‌نظران با موضوع چالش‌های بخش مسکن و راهکارهای آن گفت: عاملی که در آینده افزایش‌ها در بخش مسکن را محدود می‌کند، قدرت خرید مردم است و تصور ما بر این است که افزایش قیمت در بخش مسکن سروصدایش از تقاضای آن بالاتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز : وی اظهار داشت: در بحث نظام بانکی وقتی خریداران نتوانند یک واحد مسکونی بخرند، بحث تقویت صندوق پس‌انداز به طور نسبی و در حد وضعیت اقتصادی سال‌های 92 تا 97 مثبت بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در انتهای دوره بخش مسکن در میزان سرمایه‌گذاری حالت عادی پیدا کرد و برای اولین بار نرخ رشد مثبت شد اما یکسری مسائل و متغیرها روی این بخش فشار آورد. یکی از این موارد حجم بالای نقدینگی بود که مشخص بود، باید روی بعضی از دارایی‌ها بنشیند که از گذشته اولین دارایی‌ها ارز، طلا، بورس و سپس به خاطر ضعف تقاضا، مسکن بود.

وی ادامه داد: این ضعف هم به این خاطر است که وقتی نقدینگی وحشتناک بالا برود و روی کالاهایی غیر از مسکن بنشیند، به واسطه ضعف تقاضا روی مسکن و به واسطه محدودیت بودجه خانوار، کسی سراغ خرید آن نمی‌رود و همین مساله سبب این خواهد شد که سرمایه گذاران کمتر به این بخش وارد شوند.

در همین زمینه تعادل‌های به وجود آمده را وضعیت اخیر برهم زد و در بخش واقعی مسکن نه متغیرهای جمعیتی و نه متغیرهای تولید و عرضه عوض نشد و اتفاقی هم نیفتاد. با این حال واقعیت این است که قدرت خرید مردم در این شرایطی که توهم افزایش قیمت مسکن وجود دارد، تغییر می‌کند.

عبده تبریزی تاکید کرد: در حال حاضر قدرت نسبت وامی که بانک‌ها برای دو نفر 140 تا 160 میلیون می‌دهند، تضعیف شده است و دیگر برای یک نفر پرداخت 50 تا 60 میلیون برای خرید خانه در تهران کافی نیست. این می‌طلبد که یک تغییر سیاست جدی در حوزه اعتبارات با توجه به تغییر قیمت‌ها داشته باشیم تا بتوانیم امکان خرید خانه را برای مردم فراهم کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت و اولویت‌های خاص در این برنامه‌ها اظهار داشت: در چارچوب برنامه‌های بلندمدت و اینکه آیا می‌شود گفت، در حال حاضر اولویت خاصی باید روی آن تاکید شود، باید گفت با تمام این که می‌گویند کارهای فوری نمی‌توان انجام داد و برنامه‌های بالادستی اهمیت دارد، اما در این برهه زمانی و هم اندیشی‌صورت گرفته، بخشی که فوری می‌توان روی آن تغییر یا تاکید داشت، بحث اجاره است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.