خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۶۸۶۱

رابطه آفت‌کش با نانوتکنولوژی چیست؟

رابطه آفت‌کش با نانوتکنولوژی چیست؟

یافته‌های دانشمندان حاکی از آن است که نانوتکنولوژی در ترکیب با آفت‌کش‌های زیستی می‌تواند اثربخشی آفت‌کش‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحقیقاتی در راستای آفت‌کش‌های زیستی انجام شده که نشان می‌دهد با افزودن نانو ذرات می‌توان اثربخشی آنها را چند برابر بیشتر کرد.

به نقل از downtoearth ، نانوتکنولوژی می تواند عملکرد آفت‌کش‌های زیستی را موثرتر کند. این بدان معناست که کشاورزان باید از مقادیر بسیار کمی از آفت‌کش‌های زیستی به شکل نانو استفاده کنند.

آیا نانو ذرات تاثیری بر عملکرد این آفت‌کش‌ها دارد؟

استفاده از عوامل کنترل زیستی سازگار با محیط‌زیست به عنوان جایگزینی برای آفت‌کش‌های شیمیایی در برخی از جوامع کشاورزی رایج است. اکنون گروهی از دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان اثربخشی این عوامل کنترل زیستی را با تبدیل به نانو ذرات به میزان قابل توجهی افزایش داد. محققان دانشگاه علوم کشاورزی Raichur در Karnataka تکنیک جدیدی را برای انجام این کار یافته‌اند. آنها ترشح یک باکتری به نام Photorhabdus luminescens را به نانوذرات تبدیل کردند و دریافتند که کارایی آن به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این باکتری به عنوان یک عامل کنترل زیستی در برابر طیف وسیعی از آفات محصولات کشاورزی مانند کنه، شته و حشره آردپوش استفاده می‌شود. عامل کنترل زیستی به شکل نانو روی دو آفت مکنده پنبه یعنی Tetranychus macfarlanei، نوعی کنه و Aphis gossypii، گونه‌ای از شته آزمایش شده است.

محققان با گزارش یافته‌های خود در نشریه اخیر مجله علمی Current Science، خاطرنشان کردند: «مرگ و میر بالا به همراه اقدام سریع بر پتانسیل نانوتکنولوژی در افزایش بیماری‌زایی یک آفت‌کش میکروبی شدت می‌بخشد».

Sized 1 3

میزان استفاده از این نانو ذرات چقدر باید باشد؟

در راستای این تحقیقات مشخص شد که غلظت بسیار کمی از ترشح نانوذرات می‌تواند آفات را در مقابل ترشحات فرآوری نشده از بین ببرد. این بدان معناست که کشاورزان باید از مقادیر بسیار کمی از آفت‌کش‌های زیستی به شکل نانو استفاده کنند.

ترشحات سلولی باکتری Photorhabdus luminescens به عنوان آفت‌کش علیه طیف وسیعی از حشرات استفاده می‌شود. این باکتری در بدن یک نماتود به نام Heterorhabditis در یک رابطه همزیستی با نماتود زندگی می‌کند. این باکتری مجموعه‌ای از سموم و آنزیم‌ها را ترشح می‌کند. این ترشحات دارای طیف وسیعی از اقدامات حشره‌کش در برابر آفات مکنده و بندپایان جونده محصولات کشاورزی است. کشاورزان محلول‌های باکتری را روی محصولات اسپری می‌کنند اما به اندازه مواد شیمیایی مصنوعی موثر نیست.

محصول نهایی این آفت‌کش چیست؟

دانشمندان ترشحات باکتریایی را با استفاده از یک فرآیند چند مرحله‌ای شامل کشت، سانتریفیوژ، اتمیزه کردن با کمک اولتراسونیک و فرآیند خلاء به کمک هوای گرم به نانوذرات تبدیل کردند. محصول حاصل شده پودر خشک است. محققان می‌گویند که «ما ثابت کرده‌ایم که می‌توان اثربخشی آفت‌کش‌های زیستی را به میزان قابل توجهی افزایش داد. ما باید مطالعات بیشتری را انجام دهیم تا بفهمیم بهترین شکلی که می‌توان آن را در اختیار کاربران قرار داد، به صورت پودر یا محلول است یا به شکل دیگری باید باشد».

مهم‌ترین اخبار اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.