خبر مهم:

حجم ویدیو: ۳۷.۳۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۶:۱۱ دانلود ویدیو

لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز»:

ایران به ۲ مجلس نیاز دارد/ قانون اساسی باید اصلاح شود

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان این هفته برگزار می‌شود. لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، معتقد است که مجلس جدید می‌تواند در قانون اساسی بازنگری کند. با این حال اکنون بیش از هر زمانی نیاز به ایجاد دو مجلس در ایران احساس می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، تنها سه روز تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است. اکنون در حالی قرار است دوازدهمین دورۀ چهارساله مجلس آغاز به کار کند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که مجلس قانون‌گذاری باید از مجلس نمایندگان تفکیک شود و افراد به شکل تخصصی‌تر و با مطالعه بیشتر اقدام به تصویب قوانین کنند. 

در همین زمینه لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قوه مقننه در ایران مجلس تخصصی قانون‌گذاری نیست و باید آن را مجلس نمایندگان دانست. افرادی که وارد مجلس می‌شوند شاید معلم، مهندس، پزشک یا کاسب خوبی باشند و اصطلاحاً آدم خوبی شناخته شوند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها الزاماً می‌توانند قانون‌گذار و قانون‌نویس خوبی باشند.

به اعتقاد او قانون در واقع فرمول حل مسئله است. پس کسی که می‌خواهد قانون بنویسد، علاوه بر مسئله‌‌شناسی باید آن را درک کند و از این درک، فرمول حل مسئله را بسازد و به کوتاه‌ترین، جامع‌ترین و مانع‌ترین راه حل که غیرقابل تفسیر هم باشد، برسد. 

وی افزود: در این زمینه می‌توان علائم رانندگی را مثال زد که به‌سادگی مفهوم را می‌رسانند. چنانکه کسی نمی‌تواند آن را تفسیر کند. این علائم به‌قدری موجز و قوی است که افراد از باسواد و بی‌سواد با هر زبان و قومیتی بر آن می‌توانند تسلط داشته باشند. 

نیاز به بازنگری در قانون اساسی

نماینده مردم آبیک، قزوین و البرز همچنین با تأکید بر بازنگری در قانون اساسی، تشریح کرد: اکنون پس از 40 سال لازم است که در قانون اساسی بازنگری شود. من معتقدم که در ایران باید دو مجلس مجزا، یعنی مجلس قانون‌گذاری و مجلس نمایندگان شکل بگیرد. بدین شکل که مجلس نمایندگان امور سیاسی را بر عهده بگیرد و به نظارت و نوشتن بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها مشغول باشد و مجلس قانون‌گذاری هم از افرادی که بیش 15 سال تجربه دارند، تشکیل شود که قوانین را تصویب یا اصلاح کنند. 

نمایندگان مجلس مطالعه ندارند

وی افزود: متأسفانه در ایران نمایندگان مطلقاً مطالعه بین‌المللی ندارند؛ از این رو لازم است افرادی وارد این مجلس شوند که به این حوزه مسلط باشند. 

سیاهکلی درباره اینکه مجلس یازدهم حل‌المسائل بوده یا آن را باید جزو مشکلات و مسائل کشور دانست، توضیح داد: مجلس یازدهم واقعا حل‌المسائل است. ولی در موارد قابل توجهی هم قوانین غلط نوشته شده‌اند. چراکه اکثریت به لایحه و طرح غلط رأی مثبت داده‌اند و مخالفان در اقلیت بوده‌اند. 

برای مطالعه متن کامل این مصاحبه گزارش ۲ مجلس «قانون‌گذاری» و «نمایندگان» باید از یکدیگر تفکیک شوند را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.