خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۶۳۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت گندم هنوز نهایی نشده است / تکلیف گندمکاران چه زمانی مشخص می‌شود؟

قیمت گندم هنوز نهایی نشده است / تکلیف گندمکاران چه زمانی مشخص می‌شود؟

قیمت گندم با گذشت بیش از یک ماه و نیم از موعد قانونی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده. این در حالی است که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تعیین رقم 19 هزار و 500 تومان برای هر کیلو گندم اعلام شده بود اما وزارت جهادکشاورزی این رقم را تایید نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در جلسه روز چهارشنبه خود در مورد قیمت گندم و برخی دیگر از محصولات اساسی، تصمیم‌گیری کرد اما این نرخ‌ها باید به تایید وزیر جهاد کشاورزی برسد. به همین دلیل هنوز هیچ نهادی آن را اعلام نکرده است اما خبرگزاری مهر قیمت خرید تضمینی گندم را 19 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

با وجود این، ساعاتی پس از انتشار قیمت گندم در رسانه‌ها، وزارت جهادکشاورزی اطلاعیه‌ کوتاهی را صادر و اعلام کرد که مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم، شورای عالی قیمت‌گذاری است و وزیر جهادکشاورزی پس از تایید در موعد مقرر آن را اطلاع‌رسانی می‌کند. این وزارتخانه در ادامه از رسانه‌ها خواسته است که از اظهارنظرهای شتاب‌زده و اعلام قیمت‌‌های غیررسمی خودداری کنند.

قانون می‌گوید که وزیر جهادکشاورزی و شورای قیمت‌گذاری، حداکثر یک هفته برای اعلام رسمی قیمت گندم و دیگر محصولات کشاورزی از طریق رسانه‌ها فرصت دارند. این در حالی است که تاکنون بیش از 50 روز تاخیر در تصویب و اعلام نرخ خرید تضمینی وجود داشته و بر همین اساس، انتظار می‌رود که فرایند اعلام قیمت گندم سریع‌تر طی شود.

نرخ خرید تضمینی کلزا، دو برابر قیمت گندم

در این میان و در حالی که هنوز قیمت گندم برای سال زراعی جدید اعلام نشده، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است که قیمت خرید تضمینی کلزا دو برابر قیمت خرید گندم باشد.

علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی، این تصمیم را اعلام کرده و همچنین از توافق برای افزایش نرخ خرید تضمینی کلزا خبر داده است (ایسنا).

اما این دو محصول بیش از خبر فوق به یکدیگر مرتبط هستند. آنگونه که خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده، سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: «تناوب کشت گندم و کلزا در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی، علاوه بر افزایش ۱۲ الی ۲۵ درصدی عملکرد گندم, ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن را تامین می‌کند.» به گفته او، این مساله به محدودیت‌های منابع آبی در کشور بازمی‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که کشاورزان باید در مورد کشت محصول در سال زراعی جدید تصمیم بگیرند هنوز قیمت گندم و دیگر محصولات کشاورزی اعلام نشده است. نمایندگان صنفی حوزه کشاورزی، حدود قیمتی مناسب برای خرید تضمینی گندم را بین 20 تا 25 هزار تومان می‌دانند. دولت و گندمکاران در سال جاری دو دیدگاه متفاوت در مورد قیم گندم داشتند. مسئولان دولتی نرخ مصوب 15 هزار تومانی را برای خرید تضمینی این محصول اساسی مناسب می‌دانستند اما کشاورزان تا همین امروز نیز معتقدند که این قیمت منصفانه نبود. نمایندگان صنفی آنها و نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته در تلاش بودند که قیمت گندم را تا 17 هزار تومان افزایش دهند اما موفق نشدند. هر چند که دولت برای خرید تضمینی با همان نرخ 15 هزار تومان نیز اعتبارات کافی را در اختیار نداشت و در نتیجه در این زمینه به گندمکاران بدهکار است. مسئولان وعده داده‌اند که این بدهی را تا پایان شهریور تسویه کنند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه سه گزارش قیمت گندم برای سال جدید ، قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم و قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.