فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۶۰۶۴۸

سیاست‌های اشتباه، مسیری پیش روی قاچاقچیان دارو

سیاست‌های اشتباه، مسیری پیش روی قاچاقچیان دارو

دبیر فراکسیون غذا و داروی مجلس با اشاره به واردات دارو اظهار داشت: واردات بعضی داروها به‌خوبی صورت میگیرد؛ اما برای آنها سقف وارداتی ایجاد شده که با این کار، مسیر را برای قاچاقچیان باز کرده‌ایم.

کیانوش جهانپور در آغاز با بیان اینکه انتظار ما توجه بیشتر مجموعه نظام بیمه‌ای کشور به موضوع پرداخت مطالبات صنعت دارو است، گفت: آنچه امروز به عنوان مشکل عمده و اصلی در حوزه تامین دارو داشتیم و خواهیم داشت، موضوع مطالبات معوقه است که فشار زیادی متوجه صنعت دارویی و زنجیره تامین دارو اعم از واردات و تولید می‌کند و تقریبا تمام حلقه‌های تامین دارو در کشور درگیر تامین نقدینگی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاه به موضوع قیمت گذاری داروها، اظهار داشت: مساله قیمت گذاری در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. موضوع حمایت مساله دیگری است که متوجه سازمان‌های بیمه گر است. همچنین از سوی وزارت بهداشت یارانه‌ای برای بیماران خاص در نظر گرفته شده است و غیر از آن تقریبا یارانه مستقیمی برای تولید و یا واردات دارو نداشتیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت عنوان کرد: امسال قرار شد پس از تحولات ارزی، در هنگام گشایش اعتبار قیمت ارز تک نرخی امروز با قیمت خرید مرجع سابق دارو، تخصیص پیدا کند اما به دلیل مشکلات و فرآیند پیچیده این اتفاق نیفتاد؛ زیرا ممکن بود مشکلاتی ایجاد کند و به همین دلیل در قالب یک یارانه با اولویت بیماران خاص پرداخت خواهد شد.

در ادامه احسان والی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه امسال و سال‌های آینده به داروخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های تولید دارو بدهکار می‌مانند، گفت: قرار بود طرحی شکل گیرد که بر اساس آن بدهی‌ها پرداخت شود؛ اما این طرح در نهایت ملغی شد. در حالیکه در هیئت دولت نیز رای آورده بود.

وی تصریح کرد: واقعیت این است، یک نظام و چرخه معیوب را در دارو داریم و هر روز نیز بدتر می‌شود و حتی در بخش داروهای اساسی دچار کمبود می‌شویم و این یک واقعیت است که دلیل آن سیاست‌های غلط در حوزه واردات و تولید دارو است.

دبیر فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات اظهار داشت: در حوزه واردات، بعضی داروها خیلی خوب هستند و اقبال خوبی از آن‌ها می‌شود؛ اما برای آنها سقف وارداتی ایجاد کرده‌ایم و با این کار، مسیر را برای قاچاقچیان باز کرده‌ایم. از سوی دیگر در نظام قیمت گذاری بسیار فشل هستیم؛ زیرا قیمت گذاری‌ها بر اساس دستوری انجام می‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.