کد مطلب: ۸۹۳۵۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام مشاغل بیشتر تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند؟ / آیا باید نگران باشیم؟

کدام مشاغل بیشتر تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند؟ / آیا باید نگران باشیم؟

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر اخبار بیشتری را به خود اختصاص داده و در این مدت، نگرانی‌هایی از جنس کنار رفتن برخی مشاغل شکل گرفته است. مشاغلی که عمدتا کارکرد خدماتی دارند و هوش مصنوعی در صورت تکامل بیشتر، توانایی انجام آن مشاغل را به صورت ارزان‌تر و بدون نیروی کار خواهد داشت. البته برخی پژوهش‌های اخیر هم نشان می‌دهد که مهارت‌آموزی می‌تواند نگرانی‌ها را کاهش دهد.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت‌نیوز، لیست کردن مشاغل کمرنگ شده با هوش مصنوعی بار‌ها انجام شده و شاید میزان دقت و آینده پژوهی در آن چندان دقیق نباشد. مسئله نیز صرفا فهرست کردن این مشاغل نیست بلکه نگاهی به احتمالات در این حوزه با نگاه به آینده است. تلفن همراهی که در دست افراد قرار دارد، نزدیک‌ترین بروز و ظهور هوش مصنوعی است که با گذر زمان و پیچیده‌تر شدن ساختار آن، مسلما دسترسی به برخی ابزار‌ها و مشاغل ساده‌تر شد. از دوربین موبایل تا پخش موسیقی و کسب دیتا‌های مربوط به جسم افراد از تعداد قدم زدن تا دیگر اطلاعاتی که به موبایل به دست می‌آورد؛ بخش‌های تکامل یافته تلفن همراه است. اما مسئله اینجاست که با در دست گرفتن این ابزارها، الزما باید مشاغلی از جنس عکاسی از بین بروند؟

مشکل اعتماد به هوش مصنوعی

یکی از نگرانی‌های مرسوم از بابت سپردن دیتا‌ها و دسترسی‌ها و عملکرد‌ها به هوش مصنوعی، عدم اعتماد به رفتار‌های غیرمرسوم و خطا‌های سیستمی است. این موضوع در مواردی باعث می‌شود، دقت انسانی کماکان به کار خود ادامه دهد و هوش مصنوعی صرفا یک عامل کمک برای بهبود عملکرد انسان باشد. فارغ از بحث خطا‌های هوش مصنوعی، مسئله عدم خلاقیت و احساس و درک مغزی و روحی بشر، کارکرد هوش مصنوعی را صرفا در حد یک خدمتکار باهوش کاهش می‌دهد. هوش مصنوعی در روزنامه نگاری، عامل بسیار خوبی برای جمع آوری دیتا و ارائه آن از تمامی موتور‌های جستجو است، اما الزاما روزنامه نگار قابل اعتمادی نیست. درست است که هوش مصنوعی اطلاعات خود را از اطلاعات ارائه شده بشر کسب می‌کند و با کنار هم قراردادن این اطلاعات یک گزارش تحویل می‌دهد، اما روزنامه‌نگاران به خوبی می‌دانند که مسئله صرفا جمع آوری اطلاعات و تحلیل آن نیست.

هوش مصنوعی در صورت قرارگیری در قامت یک ابزار کمکی مانند ChatGPT، نه تنها موجب از بین رفتن مشاغل نمی‌شود بلکه می‌توند روند کار را تسهیل کند.

کاهش نیروی کار در برخی مشاغل نیز با گسترش هوش مصنوعی قابل فهم است، اما در هر حال نیاز به عامل انسانی و دقت و خلاقیت آن در آینده نزدیک از بین نمی‌رود. مهارت‌آموزی و کسب دانش‌ها و تخصص‌های نوین نیز می‌تواند این آینده را برای افراد به تاخیر بیاندازد.

 آثار مربوط به حوزه گرافیک نیز یکی از نمونه‌هایی است که احتمال از بین رفتن آن با قدرت گیری هوش مصنوعی مدام تکرار می‌شود، اما در عرصه گرافیک و کار‌هایی با چاشنی هنر، هوش مصنوعی صرفا یک کارگزار تکراری است و احتمالا به حد یک هنرمند انسانی نمی‌‌رسند.

هوش مصنوعی به مثابه یک فرد

اگر هوش مصنوعی را یک فرد در نظر بگیریم، این فرد دارای خصوصیات مشخصی است که انگیزه‌های انسانی و خلاقیت و اخلاقیات در آن حداقل تاکنون وجود نداشته است. در واقع، در اعمالی که لازمه‌ تولید آن عواطف انسانی است، هوش مصنوعی حرف خلاقانه‌ مداومی ندارد. مانند شعر، که هوش مصنوعی صرفا یک شاعر با دیتا‌های از پیش تعیین شده است و تجربه بشری در تصویرسازی ذهنی با جسم انسانی در آن وجود ندارد. نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی فلسفه و تمام آنچه ناشی از زایش فکری بشر می‌شود، آینده خود را به موازات هوش مصنوعی خواهد داشت و طبق آنچه اشاره شد، هوش مصنوعی صرفا عاملی کمک کننده است.

هوش مصنوعی شاید نظر مشخص پیچیده و جالبی درباره موسیقی داشته باشد و با استفاده از ابزار‌های در حافظه‌ خود موسیقی‌های قابل توجهی تولید کند، اما او یک هنرمند در مقابل میلیارد‌ها انسانی است که بخش زیادی از آن‌ها می‌توانند هنرمند باشند.

هوش مصنوعی در قامت خدمت

ساختار خدماتی هوش مصنوعی بدون شک پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و مانند انقلاب صنعتی که زحمت بشر را در مقابل نابودی منابع کم کرد، هوش مصنوعی نیز چنین کارکردی می‌یابد. این ابزار در ارائه برخی از خدمات خود مانند رانندگی و ساخت اتوموبیل، موجب بهبود کیفیت زندگی بشر می‌شود و نگرانی از بابت آن وجود ندارد. بهبود کیفیت رانندگی، ایمنی بیشتر، کنترل نوع و سرعت رانندگی بخشی از خدمات هوش مصنوعی در خودروها است.

از سوی دیگر هوش مصنوعی به عنوان یک دانشمند نیز می‌تواند مورد استفاده مثبت بشر قرار بگیرد که در حوزه خدمات، راهکار‌های آن با رفتاری بهینه، کیفیت زندگی بشر را ارتقا دهد. هوش مصنوعی به عنوان یک فروشنده، یک راننده، یک اپراتور و تهیه کننده کالا می‌تواند به رسالت خدماتی خود عمل کند و مشاغل این حوزه را تحت تاثیر قرار بدهد. احتمالا اینگونه مشاغل بیشتر تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و افراد به مهارت‌آموزی بیشتر و یادگیری مشاغل احتمالی جایگزین نیاز دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.