خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۲۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رویای ۳ تریلیون درهمی/ مشاغل خانوادگی ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تسخیر کرده‌اند

رویای 3 تریلیون درهمی/ مشاغل خانوادگی 70 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تسخیر کرده‌اند

وزارت اقتصاد امارات متحده عربی از ابتکاری پیشگامانه برای تقویت حاکمیت مشاغل خانوادگی با راه‌اندازی سامانه ثبت یکپارچه مشاغل خانوادگی تحت عنوان «ثبات» رونمایی کرده است. چهار قطعنامه جدید کابینه برای حمایت از این سامانه صادر شده است که هدف آن افزایش رقابت‌پذیری قوانین حاکم بر صنعت تجارت خانوادگی در امارات است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالله بن طوق‌المری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی، بر نقش حیاتی مشاغل خانوادگی در اقتصادهای جهانی تاکید کرد.

آن‌طور که میدل‌ایست‌اکونومی گزارش داده، کسب و کارهای خانوادگی در سطح جهانی،  در 70 درصد بخش خصوصی مشارکت دارند. آن‌ها 60 درصد نیروی کار را به فعالیت گرفته و 70 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

در امارات متحده عربی، مشاغل خانوادگی 40 درصد از تولید ناخالص ملی و 90 درصد از شرکت‌های خصوصی را تشکیل می‌دهند. سامانه «ثبات»، پایداری و رهبری را در راستای چشم‌انداز امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به مرکزی جهانی برای مشاغل خانوادگی تضمین می‌کند. این کسب و کارها می‌توانند هدف ملی دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی به 3 تریلیون درهم تا سال 2031 را محقق کنند.

قوانین و ابتکارات رویایی

المری بر تعهد امارات متحده عربی به بهترین شیوه‌های بین‌المللی در توسعه مشاغل خانوادگی، مانند برنامه ثبات تاکید کرد. این برنامه نمونه‌ای از تعهد این کشور به رشد پایدار و گسترش بخش‌های جدید اقتصادی است. منشور خانواده، عضو کلیدی تعریف‌کننده قوانین مالکیت، اهداف و ارزش‌هاست و موفقیت و تداوم کسب‌وکارهای خانوادگی را در طول نسل‌ها تضمین می‌کند.

عبدالله احمدالصالح، معاون وزیر تجارت و صنعت خارجی در وزارت اقتصاد، از دو ستون برای توسعه اکوسیستمی قوی کسب و کار خانوادگی در امارات صحبت کرد. اولین مورد بر جنبه‌های قانونی تمرکز دارد که نمونه آن قانون فدرال شماره 37 سال 2022 در مورد مشاغل خانوادگی است و پس از آن، شامل راه‌اندازی سیاست‌ها و برنامه‌هایی مانند «ثبات» برای تسهیل گسترش کسب‌وکارهای خانوادگی به بخش‌های جدید و ایجاد تغییر کیفی در این بخش است.

پیاده‌سازی سامانه ثبت یکپارچه

تصمیم وزارتخانه برای راه‌اندازی سامانه ثبت یکپارچه با قطعنامه شماره 109 کابینه در سال 2023 در مورد ثبت مشاغل خانوادگی مطابقت دارد. این ثبت اطلاعات جامع و یکپارچه را که توسط وزارت اقتصاد مدیریت می‌شود، تضمین می‌کند و شفافیت و کارایی را در این بخش ارتقا می‌دهد. دفتر ثبت شامل کنترل‌ها و الزامات ثبت‌نام با تاکید بر مالکیت اکثریت خانواده و پایبندی به فرمان قانون تجارت خانوادگی است.

الصالح روند پنج مرحله‌ای ثبت یک کسب و کار خانوادگی در ثبت یکپارچه امارات را شرح داد. این مراحل شامل درخواست، تائید، اشتراک‌گذاری داده‌ها، ثبت وزارتخانه‌ای و اتصال دیجیتال است.

هدف از این مراحل، ساده‌سازی فرآیند ثبت‌نام، حصول اطمینان از پایبندی مشاغل خانوادگی به مقررات و کمک به رشد اقتصادی کشور است.

همچنین، این قطعنامه مراحلی را هم برای حذف یک شرکت خانوادگی از سامانه در صورت درخواست شرح می‌دهد.

الصالح بر اهمیت دقت داده‌ها و درصد مالکیت هنگام خط خوردن از دفتر ثبت تأکید کرد. شرکا حق اعتراض دارند و روندی عادلانه و شفاف را جلو می‌برند.

قطعنامه و باز هم قطعنامه

الصالح همچنین سه قطعنامه دیگر برای حمایت از محیط پایدار برای مشاغل خانوادگی معرفی کرد.

  • ثبت آنلاین منشور خانواده (تصمیم هیئت وزیران شماره 106 سال 2023)
  • سازوکارهای خرید سهام شرکت‌های خانوادگی (تصمیم هیئت وزیران شماره 107 سال 2021)
  • کنترل انتشار چند دسته مختلف سهام (تصمیم هیئت وزیران شماره 108 سال 2023)

الصالح گفت که این قطعنامه‌ها، فضا را برای مشاغل خانوادگی انعطاف‌پذیر می‌کند و باعث گسترش کسب و کار در بخش‌های مختلف تجاری می‌شوند.

وی همچنین یادآور شد که این تلاش‌های ملی برای افزایش جذابیت امارات متحده عربی برای مشاغل خانوادگی، در راستای اهداف 50 سال آینده ادامه خواهد داشت. از این رو، ثبت یکپارچه و قطعنامه‌های همراه آن، جهش قابل توجهی را در حاکمیت و پایداری مشاغل خانوادگی نشان می‌دهد و امارات متحده عربی را رهبری جهانی در این بخش قرار می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.