خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۲۲۸۵

تغییر مسیر صادرات نفت و گاز روسیه از اروپا به شرق آسیا

تغییر مسیر صادرات نفت و گاز روسیه از اروپا به شرق آسیا

به گزارش منابع روسی، در سال‌های قبل از تحریم‌های غرب علیه روسیه، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا هیدروکربن‌هایی به ارزش کل ۱۰۲.۵ میلیارد دلار از مسکو خریداری کردند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ تنها به حدود ۳۱.۶ میلیارد دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از العربی الجدید، از دست دادن درآمد حاصل از عرضه نفت و گاز به بازار اروپا که ۷۰.۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، «با درآمد حاصل از افزایش صادرات به شش کشور دوست جبران شد.»

منابع رسانه‌ای روسی اعلام کردند صادرات مواد خام روسیه در سال گذشته به ۱۸۶.۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که به طور متوسط ​​در دوره بین ۲۰۱۹-۲۰۲۱ میلادی ۵۹.۹ میلیارد دلار بود که باعث شد مسکو مبلغ اضافی ۱۲۶.۸ میلیارد دلاری را به دست آورد.

بر اساس این گزارش‌ها، چین بزرگترین خریدار نفت و گاز بوده و مقدار خرید خود را از ۴۳.۳ میلیارد دلار به ۹۴.۶ میلیارد دلار افزایش داده است.

پس از آن خرید هند با افزایش حدود ۱۸ برابری به ۵۳.۷ میلیارد دلار رسید، سپس ترکیه با ۲.۴ برابر افزایش خرید به ۳۰.۱ میلیارد دلار و سپس برزیل با افزایش ۲۴ برابری خرید به ۵.۳ میلیارد دلار رسید.

«وادیم ماکیف»، روزنامه‌نگار روسی به العربی الجدید گفت: روسیه به دلیل تحریم‌های غرب که از آغاز جنگ اوکراین بر این کشور تحمیل شد، مجبور شد مواد خام را به جای اروپا به شرق و برخی کشورهای دیگر هدایت کند.

ماکیف افزود: بازارهای جدید در شرق که به جایگزینی برای بازارهای اروپایی تبدیل شده اند، همانطور که متخصصان این حوزه می‌دانند دارای نکات منفی زیادی هستند، از جمله این موارد منفی هزینه حمل و نقل است، زیرا بیشتر مواد اولیه از طریق دریا‌ برای مصرف‌کنندگان ارسال می شود و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد این در مقایسه با تحویل مستقیم از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا گران‌تر است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تهدیداتی در دریای سرخ از سوی یمنی‌ها وجود دارد، اگرچه در مدت اخیر هیچ اتفاقی برای کشتی‌های حامل مواد اولیه روسیه نیفتاده است اما این احتمال وجود دارد که کشتی‌های حامل مواد خام روسیه نیز به اشتباه مورد هدف قرار گیرند، این جزء موارد منفی محسوب می‌شود.

نفتکش‌های روسی همچنان در حال عبور از تنگه دریای سرخ هستند با وجود افزایش حملات انصارالله یمن طی ماه‌های گذشته در دریای سرخ، نفت‌کش‌های روسی برنامه‌های خود را برای عبور از تنگه باب المندب تغییر ندادند.

 

منبع : شفقنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.