کد مطلب: ۹۰۰۶۱۲

همکاری‌های نفتی ایران و عراق با توجه به تحریم‌ها

همکاری‌های نفتی ایران و عراق با توجه به تحریم‌ها

کارشناس حوزه انرژی گفت: به لحاظ مالی ما تحت تحریم بین‌المللی قرار داریم و عراق تحریم نیست، می‌شود قرارداد نفتی را به شکلی تنظیم کرد که عراق اپراتور پروژه باشد و پیکانکاران از هر دو کشور انتخاب و بکار گرفته شوند.

علی بختیار در ارزیابی توسعه مشترک میادین مشترک با عراق اظهار داشت: موضوع میادین مشترک ایران و عراق چند سال است که محل مذاکره مقامات دو کشور قرار گرفته و به دلیل اینکه روابط سیاسی تهران-بغداد خوب و مستحکم بوده مسیر این همکاری بسیار هموار است و درواقع باید بتوانیم از یکپارچه‌سازی بهره ببریم. 

وی افزود: در واقع میادین مشترک در منطقه خاورمیانه این پتانسیل را دارند که به سمت یک سرمایه‌گذاری به جای دو بار تزریق سرمایه بروند و اکنون عراق فرصت مناسبی است که این کار انجام شود، در گذشته هم در این زمینه مذاکراتی انجام شده بود که کل میادین غرب کارون را تحت عنوان یک قرارداد با عراق جلو ببریم و به طور مشترک بهره‌برداری کنیم، اینکار منافعی برای هر دو طرف در پی دارد و باعث سرمایه‌گذاری مناسب و کمتر در این میادین برای  تولید، توسعه و استخراج بیشتر می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: به لحاظ مالی ما تحت تحریم بین‌المللی قرار داریم و عراق تحریم نیست، می‌شود قرارداد را به شکلی تنظیم کرد که عراق اپراتور پروژه باشد و پیکانکاران از هر دو کشور انتخاب و بکار گرفته شوند و منافع حاصل از فروش نفت را به میزانی که هر دو طرف سهمی از این میادین مشترک دارند بین دو طرف تقسیم کرد، به لحاظ فنی و اقتصادی هم می‌توانیم از همکاری‌های دو یا چندجانبه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از دیگر از مزیت‌های همکاری مشترک در میدان اینکه تولید از میادین مشترک به سمت تولید صیانتی پیش برود، اکنون تولید و برداشت در بسیاری از میادین خاورمیانه غیرصیانتی است و این رویه منجر به این می‌شود که منافع طرفین به مخاطره بیفتد، در واقع با این اقدام سلامت و امنیت چاه‌ها حفظ شده و از آسیب به مخازن جلوگیری خواهد شد.

بختیار یادآور شد: هر چند ایران تحت تحریم قرار دارد اما می‌توان مذاکرات قراردادی را به شکلی پیش برد که عراق با شرکت ثالث وارد قرارداد شود و در این صورت می‌توانیم بدون مشکل پروژه را اجرایی و پیش ببریم.  قبلا در حوزه میدان رام مشترک با بی‌پی که خزانه‌داری آمریکا؛ ایران را تحریم کرده بود این تجربه را داشتیم که با پیگیری حقوقی میدان راه‌اندازی شد و مشمول تحریم افک نشد اکنون در غرب کارون با بهره‌برداری از این تجربه می‌شود کار را دنبال کرد و تحریم‌ها را دور بزنیم، با این اقدام علاوه بر کاهش هزینه‌ها تولید صیانتی و البته برداشت و تولید بیشتری نیز از میادیبن خواهیم داشت.  

به گزارش ایلنا، وزیر نفت عراق در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس الجزایر، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در میادین نفتی را با یکدیگر مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

در این دیدار عبدالغنی و جواد اوجی در خصوص چشم‌انداز همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های نفت و گاز و طرح‌های زیربنایی و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی مشترک میان دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کردند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.