خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۱۲۹۲

آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا:

سطح آلودگی هوا در اروپا بسیار بالاست/ مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا چقدر است؟

سطح آلودگی هوا در اروپا بسیار بالاست/ مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا چقدر است؟

بر اساس گزارش جدید آژانس محیط زیست اروپا (EEA) با وجود بهبود کیفیت هوا، سطوح آلودگی در این قاره همچنان بسیار بالاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود بهبود کیفیت هوا در اروپا طی سال‌های اخیر، سطوح آلودگی همچنان بسیار بالاست. این امر سلامت اروپایی‌ها را تهدید می‌کند و کیفیت زندگی را در بسیاری از جهات مختل می‌کند.

آخرین ارزیابی سلامت کیفیت هوا که در روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از استانداردهای خود، چه رسد به استانداردهای تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برخوردار نیستند و این سلامت اروپایی‌ها را تهدید می‌کند.

هزاران مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا

Leena Ylä-Mononen، مدیر آژانس محیط زیست اروپا می‌گوید: «البته آلاینده‌های مختلف هوا وجود دارد، اما مضرترین آنها ذرات‌ریز هستند.»

آخرین تخمین این است که 253 هزار مرگ‌و میر را می‌توان به این آلاینده در سال 2021 نسبت داد و در واقع با اقدامات درست می‌توان از این موارد جلوگیری کرد.

تعداد مرگ‌ومیرهای مرتبط با غلظت ذرات ریز بین سال‌های 2005 تا 2021 به میزان 41 درصد کاهش یافت، اما آژانس محیط زیست اروپا (EEA)  هشدار داد که کشورهای عضو باید به تلاش‌های خود برای کاهش بیشتر سطح ادامه دهند.

به نقل از یورونیوز، آلودگی دی اکسید نیتروژن عامل مرگ حدود 52 هزار نفر محسوب می‌شود؛ در حالی که قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض ازن، مسئول 22 هزار مرگ و میر قابل انتساب در اتحادیه اروپا است.

در شهرها حمل‌ونقل بیشترین حجم آلودگی را رقم می‌زند. در برخی مناطق، گرمایش خانگی با استفاده از سوخت جامد، مانند زغال سنگ یا چوب نیز بر کیفیت هوا تأثیر می‌گذارد. به گفته مدیر آژانس محیط زیست اروپا (EEA) ، همه این پدیده‌های تجمعی می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید بیماری شوند.

Ylä-Mononen  می‌گوید: «در شدیدترین موارد، این شرایط می‌تواند افراد را به بیماری‌های مختلف مبتلا کند اما به سرعت هم منجر به مرگ می‌شود. سرطان ریه یک نمونه است. البته این اولین بار است که گزارش ما با جزئیات بیشتری بیماری‌های مختلف را بررسی می‌کند، تأثیر آلودگی هوا در تشدید این بیماری‌ها، مانند آسم یا بیماری مزمن قلبی، چیست؟»

بنابراین، کیفیت زندگی است که از بسیاری جهات به دلیل هوای آلوده هنوز هم امروزه در اروپا مختل شده است.

این آژانس اروپایی همچنین تاکید می‌کند که تغییرات آب‌وهوایی و به ویژه افزایش دما در شهرها، کیفیت هوا و در نتیجه سلامت اروپایی‌ها را تهدید می‌کند.

آلودگی هوا یک مشکل جدی در اروپا است که سلامت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به تلاش‌های خود برای کاهش بیشتر سطوح آلودگی ادامه دهند و اقداماتی را برای کاهش انتشار آلاینده‌ها از منابع اصلی مانند حمل‌ونقل و گرمایش خانگی انجام دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.