کد مطلب: ۸۹۰۰۲۶

طرح عجیب چین برای کاهش آلودگی

طرح عجیب چین برای کاهش آلودگی

چین، بزرگترین تولید کننده متان در جهان، طرحی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور ارائه کرد.این طرح بر نظارت، گزارش و شفافیت داده‌ها، فناوری‌های جدید برای شناسایی آلودگی متان و استراتژی‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، چین، بزرگترین تولیدکننده متان در جهان طرح‌های جدیدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود دارد که  در ادامه می‌خواهیم این طرح را بررسی کنیم.

بر اساس سندی که اخیراً توسط وزارت محیط زیست منتشر شد، چین فناوری‌های جدیدی را برای شناسایی آلودگی متان به کار خواهد گرفت. در حالی که این طرح استراتژی‌هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنایعی مانند استخراج زغال‌سنگ، کاشت برنج و عملیات گاز پوشش می‌دهد، اما اهداف خاصی را در این طرح تعیین نکرده است.

همچنین هیچ اشاره‌ای به تعهد جهانی متان که هدف آن کاهش 30 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان این دهه از سال 2020 است، وجود نداشت. چین از پیوستن به این تعهد به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا در سال 2021 امتناع کرد و گفت که مسیر خود را توسعه خواهد داد. در حال حاضر 150 امضا کننده این تعهد وجود دارد، اگرچه بسیاری از صادرکنندگان اصلی از جمله روسیه، هند و ایران هنوز به این تعهد نپیوسته‌اند.

لی شو، مدیر جدید مرکز اقلیم چین، می‌گوید: «تصمیم چین برای انتشار این طرح یک حسن نیت است زیرا ژی ژنهوا، فرستاده آب‌وهوای این کشور در حال پایان مذاکرات با همتای آمریکایی خود جان کری در کالیفرنیا است. این خیلی زود است که بگوییم آیا این به نتایج بیشتر آب‌وهوایی بین آمریکا و چین اشاره دارد یا خیر، اما بدون آن مطمئناً معاملات بیشتری وجود نداشت.»

این اعلامیه همچنین چند هفته قبل از آغاز کنفرانس  COP28 در امارات  است که در آن کاهش انتشار گاز متان از صنعت انرژی هدف اصلی کشور میزبان است.

سلطان الجابر، رئیس COP28، می‌گوید: «طرح امروز گامی حیاتی برای اقدام جهانی آب‌وهوا است.»

متان از عوامل اصلی گرمایش زمین است

به نقل از بلومبرگ، سرعت و وسعت کاهش‌های پکن می‌تواند دمای کره زمین را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا متان بیش از 80 برابر قدرت گرمایش دی‌اکسید کربن در 20 سال اول حضور خود در جو دارد. اگرچه کشاورزی بزرگترین منبع گاز حاصل از فعالیت‌های انسانی است، اما توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوخت‌های فسیلی آسان‌تر و ارزان‌تر دیده می‌شود. دانشمندان از دولت‌ها خواسته‌اند که آزادسازی متان را که عمدتاً قابل اجتناب است از صنایع زغال سنگ، نفت و گاز محدود کنند.

تقریبا 90 درصد از انتشار گاز متان چین از بخش انرژی آن از زغال سنگ است که هنوز هم بیش از نیمی از برق این کشور را تولید می‌کند.

بخش انرژی 30 تا 40 درصد از کل انتشار متان چین را تشکیل می‌دهد. این طرح خواستار اقداماتی برای کاهش نشت و انتشار از کارخانه‌های نفت و گاز و همچنین استخراج زغال سنگ است. چین همچنین برای کاهش انتشار گاز متان از صنعت دام، شالیزارهای برنج، محل‌های دفن زباله و تصفیه خانه‌های فاضلاب تلاش خواهد کرد.

موفقیت این طرح به تلاش‌های هماهنگ دولت و صنعت، به ویژه بخش قدرتمند انرژی بستگی دارد. چین هو، نماینده ارشد صندوق دفاع از محیط زیست چین، می‌گوید: «این طرح ملی چارچوب لازم را برای تحت فشار قرار دادن ادارات، صنایع و دولت‌های محلی مختلف برای کاهش انتشار گاز متان فراهم می‌کند.»

کشورها تصمیم جدی‌تری در مورد کاهش انتشار گازهای متان قابل اجتناب از تولید سوخت‌های فسیلی گرفته‌اند، زیرا سیاره به سرعت در حال گرم شدن، رهبران را مجبور می‌کند تا روی راه‌حل‌هایی تمرکز کنند که می‌توانند دمای سوزان را در طی چند دهه مهار کنند. به عنوان مثال، آمریکا در حال بحث در مورد راه‌هایی برای کمک به ترکمنستان برای مهار برخی از بدترین انتشار گاز متان در جهان است که ناشی از عملیات‌های قدیمی نفت و گاز این کشور است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، انتشار متان چین از استخراج زغال‌سنگ، انتشار گازهای متان سایر کشورها را کم اهمیت می‌کند. این کشور تولید سوخت فسیلی را در سال‌های اخیر به شدت افزایش داده است تا از بحران برق جلوگیری کند.

به گفته کین، افزایش میزان استفاده از متانی که در غیر این صورت هدر می‌رود، می‌تواند اتکای چین به سوخت‌های فسیلی سنتی را کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.