خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۱۵۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آلودگی هوا در مرز بلغارستان و رومانی/ رانندگان کامیون عامل اصلی آلودگی هوا

آلودگی هوا در مرز بلغارستان و رومانی/ رانندگان کامیون عامل اصلی آلودگی هوا

صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرزهای بلغارستان و رومانی باعث آلودگی هوا و مشکلات بهداشتی در این مناطق شده است و تأثیرات اقلیمی را به همراه دارد. آیا ورود این کشورها به حوزه شینگن می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آلودگی هوا در حال افزایش است زیرا کامیون‌ها کیلومترها در دو طرف گذرگاه بین رومانی و بلغارستان صف می‌کشند. مردم در Giurgiu، یک شهر مرزی در جنوب رومانی، سال‌ها احساس می‌کردند که هوایی که تنفس می‌کنند دیگر مانند گذشته تمیز نیست. در نزدیکی ایست بازرسی با بلغارستان که صدها کامیون ساعت‌ها منتظر بازرسی و اجازه عبور هستند، وضعیت بدتر می‌شود.

رومانی و بلغارستان از سال 2007 عضو اتحادیه اروپا هستند. کمپین آنها برای تبدیل شدن به بخشی از حوزه شینگن منطقه‌ای که به مردم و کالاها اجازه می دهد آزادانه بین کشورهای عضو بدون گذراندن کنترل‌های مرزی تردد کنند، ادامه دارد.

پذیرش در شینگن زمان انتظار مرزی، ازدحام و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از موتورهای در حال کار را کاهش می‌دهد.

برای گردشگرانی که به تعطیلات می روند، صف های طولانی بسیار ناراحت کننده است. اما برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین که روزانه از مرزهای اتحادیه اروپا عبور می‌کنند، تأثیر اقتصادی و بهداشتی بسیار زیاد است.

ترافیک غیرقابل تحمل در مرزهای بلغارستان و رومانی

به نقل از یورونیوز، بوگدان پرایس پوتو، متولد و بزرگ شده Giurgiu، می‌گوید : «گذرگاه هفت کیلومتری که از Giurgiu در رومانی تا مرز با بلغارستان امتداد دارد، روز و شب مملو از صدها کامیون است.

نه تنها کثیف‌ترین هوا در آن حوالی است، بلکه مزرعه‌های اطراف مملو از زباله می‌شود زیرا رانندگان ساعت‌ها در کنار جاده منتظر می‌مانند و بدون امکانات رفاهی و بهداشتی از مرز به بلغارستان عبور می‌کنند.

تا همین اواخر، پدر بوگدان به عنوان مامور گمرک در سمت رومانیایی مرز کار می‌کرد. او می‌گوید : «می‌دانم که چند بار در روز هوا به دلیل کندی ترافیک غیرقابل تحمل می‌شد. اوضاع در طرف مرز بلغارستان خیلی بهتر نیست. سا‌لهاست که شهر مرزی روسه تلاش می‌کند تا مشکل آلودگی هوای خود را مهار کند اما بی‌نتیجه است. مردم برای اعتراض به این موضوع به خیابان‌ها آمده‌اند و حتی به موضوع بحث در پارلمان اروپا تبدیل شده است.»

رودخانه دانوب به عنوان مرز بین رومانی و بلغارستان عمل می‌کند. بوگدان می‌گوید: «وقتی سوار قایقش می‌شود و روی رودخانه می‌رود، گاهی اوقات می‌تواند دودهایی را ببیند که در کانال مجاور می‌چرخند. نمی‌دانم دلیل آن ترافیک است یا نه، اما افزایش تعداد کامیون‌هایی که در نزدیکی مرز انتظار می‌کشند، کمکی نمی‌کند.»

یک راننده کامیون رومانیایی می‌گوید: «چند هفته پیش برای عبور از مرز بلغارستان به رومانی بیش از 24 ساعت منتظر ماندم. البته غیر قابل تحمل بود و آلودگی وجود دارد. من در حال رانندگی یک کامیون چیلر هستم و موتور تقریباً همیشه باید روشن باشد در غیر این صورت حمل و نقل خراب می‌شود.

آلودگی هوا

آلودگی ترافیکی در بلغارستان و رومانی چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

براساس گزارش یورواستات، جنوب شرقی اروپا دارای برخی از آلوده‌ترین شهرهای اتحادیه اروپا است. بلغارستان و رومانی دارای اولین و سومین مقادیر ذرات ریز همچنین به عنوان PM2.5  در کل اتحادیه اروپا هستند. این وضعیت تنها با آمدن زمستان بدتر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که با کاهش دما در بلغارستان، سطح PM 10 بزرگتر افزایش می‌یابد که ناشی از حمل‌ونقل، صنعت و گرمایش خانگی است.

به گفته آژانس محیط زیست اروپا، آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق در هوا به ویژه نگران کننده هستند زیرا طول عمر افراد را کاهش می‌دهند و بسیاری از بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی و قلبی عروقی را تشدید می‌کنند.

انتشار بیش از حد ترافیک، جوامع مرزی را در معرض خطر مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی قرار می‌دهد.

رکسانا مکاری سرطان‌شناس می‌گوید: « آلودگی هوا یکی از علل اصلی سرطان ریه است. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه، کبد و پانکراس را در تمام گروه‌های سنی افزایش می‌دهد.»

رکسانا در بخارست، پایتخت رومانی طبابت می‌کند، اما اغلب به شهر مرزی Giurgiu ، جایی که برخی از بستگانش در آن زندگی می‌کنند، سفر می‌کند.

ترافیک در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. صدها کامیون هر روز در اطراف شهر منتظر هستند، برخی موتورهایشان روشن است تا به بلغارستان بروند. این نمی‌تواند برای کیفیت هوا در این منطقه خوب باشد.

ذرات ریزPM 2.5 همچنین می‌تواند اثرات طولانی مدت بر عملکرد و رشد ریه کودکان داشته باشد و منجر به بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی، از جمله آسم شود که نه درصد از جوانان اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عوارض زیست محیطی ماندن رومانی و بلغارستان در خارج از حوزه شینگن در حال افزایش است.

چه چیزی بلغارستان و رومانی را از حوزه شینگن دور نگه می‌دارد؟

از یک دهه پیش تاکنون بلغارستان و رومانی هر دو دارای معیارهای لازم برای پیوستن به حوزه شینگن بودند. آنها از سوی کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا حمایت شده‌اند. اما آخرین چراغ سبز باید از شورای اتحادیه اروپا باشد.

آنها نیاز به تایید همه 27 کشور اتحادیه اروپا دارند اما همچنان با مخالفت اتریش و هلند روبرو هستند.

مقاومت اتریش ناشی از نارضایتی گسترده‌تر از شینگن و جریان مهاجرانی است که به اتحادیه اروپا می‌روند. هلند اعلام کرده است که در صورت تحقق یک سری شرایط اصلاحات قضایی و مبارزه با فساد، ممکن است پیشنهاد بلغارستان را تایید کند.

قرار است رای گیری جدید در ماه آینده برگزار شود.

تأخیر در عبور از مرز چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

پارلمان اروپا در بیانیه‌ای که خواستار الحاق بلغارستان و رومانی به شینگن تا پایان سال 2023 شد و بر بار زیست‌محیطی و بهداشتی تأخیر در این تصمیم تاکید کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا می‌گویند که صف‌هایی که در گذرگاه‌های مرزی دو کشور با آن مواجه می‌شوند می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر سازمان حسابداری KPMG، در این شرایط 46 هزار تن دی اکسید کربن منتشر می‌شود.

این بیانیه ادامه می‌دهد که آلودگی خسارات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کند و پیامدهای سلامتی برای رانندگان، ماموران گمرک و افرادی که در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی زندگی می‌کنند، خواهد داشت.

پارلمان اروپا بر این باور است که محدود کردن گذرگاه‌های مرزی و جلوگیری از جریان آزاد کالا بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف بی‌طرفی اقلیمی اتحادیه که هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 است، مطابقت ندارد.

به گفته KPMG، در حال حاضر، سال‌ها تأخیر منجر به انتشار نیم میلیون تندی اکسید کربن اضافی شده است. این معادل بیش از 600 گیگاوات ساعت برق است که از منابع زغال سنگ مخرب آب‌وهوا تولید می‌شود یا برای تامین برق 60 هزار خانه برای یک سال کافی است.

صف‌های مرزی در بلغارستان و رومانی یک مشکل زیست‌محیطی و بهداشتی جدی است. الحاق این دو کشور به منطقه شنگن می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.