کد مطلب: ۸۹۷۹۶۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مسیر سخت به سوی دنیایی بدون سوخت فسیلی/چه صنایعی متهم هستند؟

مسیر سخت به سوی دنیایی بدون سوخت فسیلی/چه صنایعی متهم هستند؟

تغییرات چشمگیر در حوزه‌های انرژی و خودروهای الکتریکی، مصرف سوخت فسیلی را کاهش می‌دهد، اما سه بخش کشتیرانی، هوانوردی و صنعت با صفر خالص فاصله زیادی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که دو حوزه «برق» و «حمل‌ونقل جاده‌ای» به سمت منابع پاک‌تر انرژی حرکت می‌کنند، سه بخش «هوانوردی»، «کشتیرانی» و «صنایع تولیدی»، همچنان به طور قابل توجهی به استفاده از سوخت فسیلی متکی هستند. می‌توان نتیجه گرفت که بشر در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی پیشرفت ناموزونی داشته است.

به نقل از گاردین، تجزیه و تحلیل رودیوم نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری در انرژی پاک (انرژی خورشیدی ارزان‌ترین منبع برق در طول تاریخ توسط آژانس بین المللی انرژی نامیده شده است) و کاهش تولید برق با انواع سوخت فسیلی از جمله زغال سنگ به این معنی است که برق جهان در فاصله زمانی کنونی تا سال ۲۰۵۰، کمتر از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود. 

به طور مثال، شکوفایی بازار خودروهای الکتریکی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروها و کامیون‌ها خواهد شد و مصرف جهانی نفت برای وسایل نقلیه جاده‌ای در سه دهه آینده 50 درصد کاهش می‌یابد.

جدول سوخت  فسیلی

حتی با این تغییرات چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای هنوز تا رسیدن به نقطه صفر تا سال ۲۰۵۰ راه درازی در را پیش دارد، چرا که دانشمندان می‌گویند اگر قرار باشد از گرمایش جهانی که منجر به بدتر شدن موج گرما، سیل، خشکسالی و موارد دیگر می‌شود، جلوگیری شود، باید از هر نوع سوخت فسیلی اجتناب کرد. یکی از دلایل اصلی این امر، آلودگی کربنی سرسخت و مداوم از سه حوزه هوانوردی، کشتیرانی و صنعت است.

جایگزینی برای سوخت فسیلی وجود ندارد

امروزه هیچ جایگزین گسترده‌ای برای سوخت جت یا گازوئیل کشتی وجود ندارد؛ به این معنی که با رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه، مصرف سوخت فسیلی ثابت مانده و حتی در مواردی، رو به افزایش است. طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی مانند سیمان‌سازی و تولید پلاستیک نیز، در مجموع در کاهش معنی‌دار سوخت‌های فسیلی تا سال 2050 شکست خواهند خورد.

هانا پیت، یکی از مدیران رودیوم که پیش‌بینی‌های خود را براساس سیاست‌های پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ انجام داده است، می‌گوید: «ما در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی برای کاهش استفاده از سوخت فسیلی داشته‌ایم. باد و خورشید در واقع کلید موفقیت هستند و خودروهای الکتریکی اکنون به نقطه عطف ویژه‌ای رسیده‌اند.»

او می‌افزاید: «بخش خودروهای برقی، سهم خوبی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد، اما پیشرفت بسیار کمتری در دیگر بخش‌ها وجود دارد. برای مثال، در دو حوزه حمل‌ونقل هوایی و کشتیرانی، نوآوری چندانی برای کاهش استفاده از سوخت فسیلی وجود ندارد و جایگزین‌های مقرون به صرفه‌ای برای سوخت‌های فسیلی پیش‌بینی نشده است. اکنون فرآیندهای صنعت‌ای در جهان فعال هستند که بخش عظیمی از انتشار را تشکیل می‌دهند و هرکدام به ابزارها و نوآوری‌های خاص خود برای کاهش آن نیاز دارند؛ چرا که انتشار آنها به شدت بالا است.»

براساس پیش‌بینی‌های این گزارش، باتوجه به افزایش تقاضای انرژی سبز در نقاط مختلف جهان، مصرف سوخت فسیلی احتمالا تا اواسط قرن جاری میلادی کاهش می‌یابد. 

تغییرات آب‌وهوایی، چالشی جهانی است

پیت می‌گوید: «ما هنوز تا قطع وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی در همه چیز از روشن کردن چراغ خانه، رانندگی با ماشین، تحویل بسته و پرواز به مقصد تعطیلات، فاصله داریم. البته موفقیت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی نشان می‌دهد که می‌توان این کار را انجام داد، اما واقعاً به سیاست‌ها و نوآوری‌های مختلف زیادی نیاز دارد.»

پیت در ادامه بیان کرد: «هیچ راه‌حلی برای کاهش تقاضای سوخت فسیلی در سه بخش هوانوردی، کشتیرانی و صنایع تولیدی، وجود ندارد.»

این گزارش همچنین یادآوری می‌کند که تغییرات آب‌وهوایی، چالشی جهانی است که به راه‌حل‌های جامع و فراگیر در همه بخش‌های اقتصادی به ویژه برای کاهش استفاده از سوخت فسیلی نیاز دارد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.