کد مطلب: ۸۱۶۲۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

همه چیز درباره هیدروژن سبز/انقلاب انرژی در راه است؟

همه چیز درباره هیدروژن سبز/انقلاب انرژی در راه است؟

هیدروژن قرار است سوخت آینده باشد، اما قبلاً با یک مانع روبرو شده است: به دست آوردن و تولید آن بدون انتشار کربن، یعنی به عنوان هیدروژن سبز، کار ساده‌ای نیست. برای استفاده از فراوان‌ترین عنصر در زمین چه چالش‌هایی در پیش است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعدادی از کشورها معتقدند هیدروژن سبز ستاره بی‌نظیر انقلاب انرژی خواهد بود. به عنوان مثال، در ژاپن، هیدروژن سبز به عنوان منبع انرژی، سال‌ها از حمایت دولتی قابل توجهی برخوردار بوده حتی در شرایطی که بسیاری از مخالفان استفاده از هیدروژن معتقدند سوزاندن این ماده نیز، به تولید و انتشار کربن منجر می‌شود. نکته مهم اینجاست که اکنون و برای نخستین بار بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند موضع یکسانی در قبال هیدروژن به عنوان یک سوخت داشته باشند و این وضعیت را تغییر دهند.

هیدروژن سبز چیست؟

هیدروژن سبز، به عبارت ساده، به هیدروژنی اطلاق می‌شود که به عنوان سوخت و برای مصارف انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر مانند الکترولیز به دست آید. به عبارت دیگر هیدروژن سبز، هیدروژن تجدید‌پذیر است.

طیف رنگ هیدروژن شامل انواع دیگری مانند هیدروژن سیاه، قهوه‌ای، خاکستری، آبی یا فیروزه‌ای هم می‌شود که همه آن‌ها با استفاده از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آیند. همچنین هیدروژن صورتی از انرژی هسته‌ای به دست می‌آید و هیدروژن سفید هم رنگِ طبیعی این ماده در طبیعت است.

هیدروژن سبز چگونه به دست می‌آید؟

به نقل از tomorrow.city ، اگرچه این تنها روش نیست اما الکترولیز آب، محبوب‌ترین روش برای تولید هیدروژن سبز است. این فناوری به طور پاک مولکول‌های آب را برای جداسازی هیدروژن از اکسیژن تقسیم می‌کند.همچنین روش‌های دیگری برای تولید هیدروژن پاک وجود دارد، به عنوان مثال، با استفاده از انرژی خورشیدی و بیومتان (هیدروژن زرد).

نکته مهم اینجاست که وقتی سخن از هیدروژن به میان می‌آید یک راه برای اتحاد رویه در برابر آن این است که نوعِ هیدروژن را بر اساس رنگ آن تفکیک کنیم. آنچه اهمیت دارد و بسیاری از کشورهای جهان بر سر آن توافق دارند این است که هیدروژن سبزی که از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود می‌آید می‌تواند با کمترین ضریب انتشار کربن به چرخه تولید سوخت در جهان کمک کند.

کاربردهای هیدروژن سبز

همانطور که اشاره شد، هیدروژن سبز پتانسیل بسیار زیادی برای دستیابی و تسریع کربن‌زدایی ارائه می دهد. به گفته اتحادیه اروپا، می‌توان از هیدروژن سبز برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی در فرآیندهای حمل‌ونقل و همچنین برای بخش‌های جدید صنعتی استفاده کرد.

مزایای اصلی هیدروژن سبز

هیدروژن سبز با استفاده از فناوری پیل سوختی، امکان حرکت ماشین ها را فراهم می‌کند که دو برابر کارآمدتر از موتورهای احتراق سوخت (حدود 65٪) است. نحوه ادغام آن در تحرک و حمل‌ونقل شهری هنوز قابل بحث است.

این مسئله می‌تواند از بخش انرژی پشتیبانی کند، به این معنا که هیدروژن دارای پتانسیل ذخیره انرژی عظیمی است که می‌تواند به سازگاری بیشتر نیازهای بازار انرژی کمک کند.

معایب هیدروژن سبز

تولید هیدروژن، نه تنها به مقدار زیادی برق، بلکه به آب نیز نیاز دارد. از نظر قوای محرکه، توسعه خودروهای هیدروژنی چالشی بزرگتر از آنچه با خودروهای 100٪ الکتریکی تجربه می‌شود، خواهد بود. با این حال، اجرای آن در حمل‌ونقل سنگین مانند اتوبوس، کامیون، قطار و حتی کشتی آسان‌تر است.

بنابراین مدتی طول می‌کشد تا شاهد اجرای مدل‌های انرژی هیدروژنی در شهرها باشیم. این به این دلیل است که به شبکه خاصی از زیرساخت های توزیع و ذخیره‌سازی فشار بالا نیز نیاز دارد.

با وجود مشکلات، استراتژی‌های بسیار جاه‌طلبانه‌ای برای هیدروژن سبز در سطح شهری وجود دارد، مانند طرح چین که شامل 39 شهر متکی بر هیدروژن می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    متشکرم

  • حسین

    سپاس