خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۸۶۸۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

صنعت پلاستیک، متهم به فریب مردم در مورد بازیافت شد

صنعت پلاستیک، متهم به فریب مردم در مورد بازیافت شد

گزارشی جدید از مرکز تحقیقات یکپارچگی اقلیمی (CCI) پرده از راز بزرگی برمی‌دارد؛ صنعت پلاستیک برای ده‌ها سال مردم را در مورد بازیافت فریب داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از 50 سال است که بازیافت به عنوان راه‌حلی برای مدیریت زباله‌های پلاستیکی ترویج شده. اما گزارش جدیدی نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نفتی و صنعت پلاستیک ده‌ها سال است که می‌دانند این راه‌حل از لحاظ فنی یا اقتصادی مناسب نیست.

ترکیبی از گزارش مرکز تحقیقات یکپارچگی اقلیمی (CCI) با تحقیقات موجود و اسناد داخلی که اخیراً فاش شده‌اند، می‌توانند پایه و اساس اقدامات قانونی را در این زمینه تشکیل دهند.

به نقل از یورونیوز، ریچارد وایلز، رئیس مرکز تحقیقات یکپارچگی اقلیمی (CCI) در مورد فریب مردم با موضوع بازیافت می‌گوید: «وقتی شرکت‌ها و گروه‌های تجاری می‌دانند که محصولات آنها خطرات جدی برای جامعه به همراه دارد و سپس در مورد آن به مردم و سیاست‌گذاران دروغ می‌گویند، باید پاسخگو باشند. مسئولیت‌پذیری به معنای توقف دروغ‌گویی، گفتن حقیقت و پرداخت خسارتی است که آنها به بار آورده‌اند.»

تولیدکنندگان پلاستیک مردم را در مورد بازیافت گمراه کردند

این گزارش به بازاریابی‌های تقلبی و کمپین‌های آموزش عمومی می‌پردازد که پلاستیک را به‌عنوان ماده‌ای قابل بازیافت تبلیغ می‌کردند؛ در حالی که می‌دانستند این موضوع راه‌حلی قابل اجرا نیست.

گزارش اخیر می‌گوید که این استراتژی‌ها به صنعت پلاستیک‌های یک‌بار مصرف اجازه گسترش داد؛ در عین مانع از تصویب مقرراتی برای مقابله موثر با زباله و آلودگی ناشی از آن شد.

این در حالی است که گروه تجاری صنعتی موسسه وینیل (VI)در گزارشی که در سال 1986 منتشر کرد آورده بود که بازیافت نمی‌تواند به عنوان راه‌حلی دائمی برای معضل پلاستیک‌ها در نظر گرفته شود، زیرا صرفاً زمان دفع را طولانی‌تر می‌کند.

روی گوتسمن، مدیر موسس وینیل در سال 1989 در یک کنفرانس مجدداً این موضوع را برجسته کرده و هشدار داده بود: «بازیافت نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد و مشکل زباله جامد را حل نمی‌کند.»

چرا بازیافت پلاستیک تا این حد سخت است؟

جمع‌آوری و دسته‌بندی هزاران نوع مختلف از محصولات پلاستیکی مورد استفاده،  فرایندی گران است. همچنین محصول بازیافت شده، پس از یک یا دو بار استفاده از بین می‌رود و هر بار که تغییر کاربری می‌دهد سمی‌تر می‌شود.

با وجود آگاهی از این موضوع، شرکت‌های نفت و پلاستیک کمپین‌هایی را برای ترویج بازیافت پیش بردند.

برای مثال ، نماد مثلث تعقیب فلش را برای نشان دادن اینکه بسته بندی قابل بازیافت است، تصور کنید. این امر حتی در حالی معرفی شد که موسسه وینیل متذکر شده بود که به دلیل گرایش بازار به سمت استفاده از ظروف کامپوزیتی که از چندین نوع پلاستیک ساخته شده‌اند، بعید است این سیستم کار کند.

ایروین لووویتز معاون شیمی اکسون در نشستی با شورای پلاستیک آمریکا (APC) در سال 1994 گفته بود: «ما به فعالیت‌ها متعهد هستیم، اما به نتایج متعهد نیستیم.»

مدتی پس از آن، یکی از کارکنان APC در یادداشت‌های داخلی خود تاکید کرد که محصولات پلاستیکی بازیافتی توان رقابت با کالاهایی که از مواد بکر تولید شده‌اند را ندارد. 

شرکت‌ها از نظر قانونی باید پاسخگو باشند

به گفته نویسندگان گزارش جدید، فریب عمومی در مورد تاثیر بازیافت می‌تواند نقض قوانینی باشد که برای محافظت از مصرف‌کنندگان و مردم در برابر سوء رفتار و آلودگی شرکت‌ها طراحی شده‌اند.

آلیسا جوهل، معاون حقوقی و مشاور عمومی CCI می‌گوید: «دادستان‌های کل و سایر مقامات باید شواهدی را که نشان می‌دهد این شرکت‌ها در مورد بازیافت از مردم کلاه‌برداری کرده‌اند، به دقت بررسی کنند و اقدامات مناسبی را برای پاسخگو کردن آنها انجام دهند.»

این به فهرست رو به رشد شکایات علیه تولیدکنندگان پلاستیک از جمله تحقیقات کالیفرنیا در سال 2022 درباره نقش اکسون موبیل در بحران آلودگی پلاستیک و شکایت نیویورک از پپسی در سال 2023 به دلیل آلودگی پلاستیک می‌افزاید.

آیا بازیافت پلاستیک هنوز ارزش دارد؟

بهترین راه برای کاهش آلودگی پلاستیکی این است که به طور کامل استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف را متوقف کنید. با این حال، بازهم بازیافت پلاستیک در خانه بهتر از دور انداختن آن است.

سالانه حدود 9 درصد از زباله‌های پلاستیکی جهان با موفقیت بازیافت می‌شوند و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها متعهد به استفاده از پلاستیک بازیافتی در محصولات خود هستند، می‌توان هدف خوبی باشد.

بر اساس استراتژی اروپا برای پلاستیک در اقتصاد دایره‌ای، هدف این است که 10 میلیون تن پلاستیک بازیافتی تا سال 2025 به محصولات اتحادیه اروپا راه پیدا کند. تقریباً 26 میلیون تن زباله پلاستیکی هر ساله در اروپا تولید می‌شود.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.