کد مطلب: ۸۹۴۲۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمپوست اجباری در فرانسه، راهکار جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

کمپوست اجباری در فرانسه، راهکار جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

فرانسه کمپوست اجباری را اجرا می‌کند. چگونه کمپوست اجباری به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از 1 ژانویه 2024، بازیافت زباله‌های ارگانیک در فرانسه تحت قوانین جدید کمپوست اجباری ضروری است.

با حمایت صندوق سبز دولت، شهرداری‌ها باید راه‌هایی را برای دسته‌بندی زباله‌های زیستی که شامل ضایعات مواد غذایی، پوست سبزیجات، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و زباله‌های باغ می‌شود، به ساکنان ارائه دهند.

خانوارها و مشاغل موظفند برای جمع‌آوری مواد ارگانیک را در یک سطل کوچک اختصاصی یا در سطل‌های مخصوص شهرداری دفع کنند. پیش از این، تنها کسانی که بیش از پنج تن زباله ارگانیک در سال تولید می‌کردند، ملزم به جداسازی آن بودند.

سپس زباله‌ها به بیوگاز یا کمپوست تبدیل می‌شوند تا جایگزین کودهای شیمیایی شوند. از طرف دیگر، می‌توان آن را در خانه کمپوست کرد.

در حال حاضر این تعهد بر عهده مقامات بومی است تا وسیله‌ای آسان برای خانواده‌ها برای کمپوست کردن یا جداسازی زباله‌های ارگانیک فراهم کنند.

یک‌سوم زباله‌های خانگی را زباله‌های زیستی تشکیل می‌دهند

به نقل از یورونیوز، زباله‌های ارگانیک نظیر مواد غذایی و زباله باغ‌ تقریباً یک‌سوم زباله‌های خانگی را تشکیل می‌دهند. هنگامی که با زباله‌های دیگر مخلوط می‌شود، معمولا در محل‌های دفن زباله یا زباله‌سوزها قرار می‌گیرد، جایی که گازهای گلخانه‌ای مانند متان و دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

به گفته کمیسیون اروپا، ضایعات مواد غذایی مسئول حدود 16 درصد از کل انتشارات سیستم غذایی اتحادیه اروپاست.

در این زمینه سازمان ملل اعلام کرد: «در سطح جهانی، از دست دادن غذا و ضایعات سالانه حدود 8 درصد از کل انتشارات ناشی از انسان را تولید می‌کند. همچنین می‌تواند بسته‌بندی‌هایی را که برای بازیافت در نظر گرفته شده است مانند کاغذ، پلاستیک و شیشه آلوده کند.».

به گفته سازمان غیردولتی Zero Waste Europe، در سال 2018، تنها 34 درصد از کل زباله‌های زیستی اتحادیه اروپا جمع آوری شد و 40 میلیون تن از مواد مغذی بالقوه خاک دور ریخته شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها در فرانسه سالانه 82 کیلوگرم زباله قابل کمپوست برای هر نفر دور ریخته می‌شود.

قانون جداسازی زباله‌های زیستی در سایر کشورهای اروپا

بر اساس دستورالعمل چارچوب اتحادیه اروپا، جمع‌آوری زباله‌های زیستی در سال جاری تشویق می‌شود، اما از تعیین اهداف اجباری خودداری می‌کند.

در بسیاری از کشورهای اروپایی، جداسازی زباله‌های ارگانیک قبلاً در سطح شهرداری اجرا شده است.

میلان ایتالیا از سال 2014 برنامه جمع‌آوری زباله‌های مواد غذایی مسکونی را اجرا می‌کند. برای شروع این طرح، سطل‌های اختصاصی و کیسه‌های قابل کمپوست به خانواده‌ها داده شد.

در جاهای دیگر، مالیات یا ممنوعیت سوزاندن زباله‌های زیستی، طرح های مشابهی را تشویق کرده است، با سطل‌های جداگانه و کمپوست خانگی که در اتریش ، هلند و بلژیک گسترده شده است.

انگلیس اعلام کرد که قصد دارد در سال 2023 جمع‌آوری ضایعات غذایی جداگانه را راه‌اندازی کند. این جمع‌آوری برای خانواده‌ها در انگلیس داوطلبانه است، اما در ولز و برای صاحبان مشاغل به شدت اعمال می‌شود.

چگونه زباله‌های زیستی خود را دسته‌بندی کنیم؟

در حالت ایده‌آل، تمام زباله‌ها از جمله مواد ارگانیک باید به حداقل برسد.

این را می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق وعده‌های غذایی به دست آورد. مصرف، انجماد یا نگهداری مواد غذایی قبل از انقضا، همراه با استفاده از هر قسمت از یک ماده نیز به کاهش ضایعات کمک می‌کند. برخی از ضایعات غذایی حتی می‌توانند به غذای حیوانات تبدیل شوند.

ضایعات غذایی که قابل ذخیره یا تغییر کاربری نیستند باید برای جمع آوری کمپوست یا جداسازی شوند. این شامل ضایعات غذای نخورده، محصولات پخته شده، محصولات لبنی، پوست تخم مرغ، میوه و سبزیجات و پوست آنها، غذای کپک زده، غذای حیوانات خانگی، گوشت و ماهی خام و پخته، استخوان، تفاله چای و قهوه است. مایعات، محصولات غیرخوراکی و بسته‌بندی‌ها را نباید در سطل زباله‌های زیستی قرار داد.

جداسازی زباله‌های غذایی یک اقدام مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود محیط زیست است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.