کد مطلب: ۹۰۵۲۶۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی، گذار سبز را با چالش کمبود مس مواجه می‌کند؟

هوش مصنوعی، گذار سبز را با چالش کمبود مس مواجه می‌کند؟

هوش مصنوعی تا سال 2030 تقاضای مس را افزایش می‌دهد. این افزایش تقاضا می‌تواند در تشدید کمبود مس تا پایان دهه موثر باشد و انتقال انرژی را چالش‌برانگیز کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، «ترافیگورا»، یک شرکت چندملیتی بازرگانی کالا که در زمینه تجارت فلزات و انرژی فعالیت می‌کند، اعلام کرد تقاضای مس مرتبط با هوش مصنوعی و مراکز داده می‌تواند تا سال 2030 به یک میلیون تن برسد و کسری عرضه را تا پایان دهه تشدید کند.

انتظار می‌رود انتقال انرژی، که شامل خودروهای الکتریکی و فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است، موجب افزایش مصرف مس در سال‌های آینده شود؛ چراکه جهان به سمت حذف انتشار کربن حرکت می‌کند.

سعد رحیم، اقتصاددان ارشد مستقر در سوئیس، در اجلاس جهانی در لوزان گفت: «اگر به تقاضای مراکز داده و تجهیزات مرتبط با آن از سوی هوش مصنوعی نگاه کنید، روند صعودی مصرف مس ناگهان تشدید شده است. این یک میلیون تن افزوده‌شده، به معنای بیش از چهار تا پنج میلیون تن شکاف کسری تا سال 2030 خواهد بود. تاکنون چنین موضوعی در بسیاری از توازن‌های عرضه و تقاضا لحاظ نشده است.»

رحیم نگفت که تقاضای جهانی مس در سال 2030 چقدر خواهد بود.

بر اساس آمارهای رویترز، تقاضای جهانی مس در سال جاری حدود 26 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود. این به معنای احتمال کمبود ۳۵ هزار تنی این فلز در سال 2024 است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵، کسری بازار مس به بیش از صد هزار تن برسد. 

چرا رهبران غربی نگران تحقق اهداف کربن صفر هستند؟

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده مس در جهان است. همچنین بر عرضه جهانی بسیاری از فلزات دیگر که در صنعت انتقال انرژی استفاده می‌شوند، تسلط دارد. این موضوع منبع نگرانی رهبران غربی برای تحقق اهداف خالص صفر است.

بئاتا یاورچیک اقتصاددان ارشد بانک اروپایی گفت: «ترس من این است که تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی روند گذار سبز را آهسته کند. چین سهم بزرگی از تولید مواد خام حیاتی را در اختیار دارد در حالی که غرب و متحدانش سهم نسبت کمی در برخی از این مواد خام حیاتی را به خود اختصاص داده‌اند.»

او از خاک‌های کمیاب و گرافیت مورد نیاز برای باتری‌های خودروهای الکتریکی به عنوان موادی یاد کرد که تولید آنها تحت سلطه چین است.

علاوه بر تقاضای روبه‌رشد برای انتقال انرژی، هوش مصنوعی و مراکز داده نیز به طور فزاینده‌ای به مس نیاز دارند.

نگرانی از کمبود مس در سال‌های آینده

این افزایش تقاضا، همراه با کمبود عرضه موجود، می‌تواند به افزایش قیمت مس در سال‌های آینده منجر شود؛ این می‌تواند چالشی برای شرکت‌هایی باشد که به مس برای تولید محصولات خود نیاز دارند و همچنین می‌تواند به افزایش هزینه‌های مصرف‌کنندگان منجر شود.

در چنین شرایطی لازم است کشورهای مختلف برای تامین تقاضای رو به رشد مس و دیگر مواد خام مورد نیاز به منظور انتقال انرژی، دست به اقداماتی بزنند. این اقدامات می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری در اکتشاف و استخراج معادن جدید، توسعه فناوری‌های نوین برای بازیافت مواد و افزایش همکاری‌های بین‌المللی باشد.

علاوه بر این، توسعه فناوری‌هایی که به مس کمتری نیاز دارند می‌تواند به کاهش تقاضا برای این فلز کمک کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.