خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۳۲۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت قرارگاه مسکن کارگری چه شد؟/ زمان برگزاری نشست ترمیم دستمزد

سرنوشت قرارگاه مسکن کارگری چه شد؟/ زمان برگزاری نشست ترمیم دستمزد

یکی از موضوعات مطرح شده در نشست شورای عالی کار در ششم آبان ماه، ایجاد قرارگاه مسکن کارگری بود. حالا با گذشت بیش از دو ماه از این وعده، نمایندگان کارگری پیگیر اجرای آن شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نشستی که ششم آبان ماه برگزار شد، قرار بود به ترمیم و بازنگری در دستمزد 1402 کارگران اختصاص یابد اما از همه چیز صحبت به میان آمد به جزء حقوق و دستمزد. یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست همان ایجاد قرارگاه مسکن کارگری بود که حالا با گذشت بیش از دو ماه از بیان این وعده، نمایندگان کارگری پیگیر اجرای آن شده‌اند.

در روزهای پایانی اسفندماه رقمی برای دستمزد کارگران تعیین شد که در ادامه اعتراض و انتقاد آنها را به دنبال داشت. با شروع سال جاری نه تنها این انتقادات خاموش نشد بلکه شعله‌های آتش آن بیشتر شد. کار به نامه‌نگاری به صولت مرتضوی، وزیر کار رسید. کارگران با اشاره به تورم 70 درصدی نیازهای ضروری خود، خواستار ترمیم و بازنگری دستمزد شده بودند. وزیر چراغ سبز نشان داد اما اندکی بعد معاون وی این امر را مشروط به موافقت شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت دانست. با این وجود، انتقادات ادامه پیدا کرد و صدای کارگران به فراکسیون کارگری مجلس رسید، پس از آن بود که وزیر بار دیگر حداقل در حد کلام با برگزاری نشست مزدی موافقت کرد.

ششم آبان ماه نشست شورای عالی کار تشکیل شد اما از موضوعات مختلفی صحبت به میان آمد به غیر از حقوق و دستمزد که مطالبه اصلی کارگران بود. حالا هم اظهارات دیگری از نمایندگان دولت به گوش می‌رسد. آنها می‌گویند حقوق تورم‌زاست. وزیر کار می‌گوید افزایش 57 درصدی دستمزد به نفع کارگران نبود و باعث افزایش تورم به 45 درصد در سال 1401 شد. جالب است که به دنبال این اظهارات، داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که افزایش ۳۰ درصدی حقوق تورم را تشدید می‌کند. این در حالیست که کمی قبل‌تر و در سیزدهم آذرماه بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، افزایش 57 درصدی حقوق حداقل‌بگیران در دولت سیزدهم را امری بی‌سابقه نامید. این در شرایطی است که کارگران نظر دیگری دارند؛ به باور آنها چنین ادعایی در اقتصاد ایران جایگاهی ندارد، چون مزد مولود تورم است نه مولد آن.

هرچند در نشست آبان ماه به مزد کارگری پرداخته نشد اما درباره یک موضوع مهم دیگری بحث شد و آن هم قرارگاه مسکن کارگری بود. با اینحال تا امروز دیگر صحبتی از سرنوشت این وعده نشده و همین موضوع صدای نمایندگان کارگری را بلند کرده است.

وعده ایجاد قرارگاه مسکن کارگری چه زمانی اجرا می‌شود؟

یکی از مصوبات جلسه قبل شورای عالی کار ایجاد قرارگاه مسکن کارگری بود اما ظاهرا با تغییر معاونت تعاون در اجرای آن تعلل شد. حالا براساس قولی که داده شده قرار است تا پایان سال اقداماتی در این زمینه انجام شود. نمایندگان کارگری می‌گویند در ارتباط با مسکن کارگری پیشنهادات و راهکارهایی ارائه داده‌اند که اگر به آنها عمل شود تا حدودی مرهمی خواهد بود بر زخم کارگران. چرا که آنها امروز توان پرداخت اجاره‌بهای خانه را ندارند چه برسد به خرید خانه.

در حالی این نگرانی مطرح شده که روزنامه همشهری در گزارشی به این سوال مهم پاسخ داده که با چند سال کار کردن می‌توان در تهران خانه خرید؟ در پاسخ به این سوال آمده است که در شرایط فعلی میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران معادل 75 میلیون تومان است و بهای یک آپارتمان 75 متری با عمر و امکانات متوسط حدود 5.7 میلیارد تومان می‌رسد.

با احتساب قیمت میانگین مسکن در شهر تهران، یک خانوار دهک اول درآمدی که فقیرترین خانوار محسوب می‌شود، باید معادل 88 سال درآمد خود را اختصاص دهد و از طریق پس‌انداز یک‌سوم درآمد خود باید 340 سال صبر کند.

براساس این گزارش، طبق روال هر ماه جلسات شورای عالی کار بیست و هشتم تا یکم هر ماه برگزار می‌شود اما طبق گفته نمایندگان کارگری هنوز دعوت‌نامه‌ای برای آنها ارسال نشده و باید دید آیا نشست آتی به موضوع دستمزد و مسکن کارگری اشاره‌ای خواهد شد یا همه چیز به جلسه دستمزد 1403 موکول خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.