خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۹۹۱

«تجارت‌نیوز» ادعاهای جدید رئیس‌جمهوری را بررسی می‌کند:

دولت در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کسری بودجه نداشت؟

دولت در سال‌های 1401 و 1402 کسری بودجه نداشت؟

ابراهیم رئیسی می‌گوید کسری بودجه سال 1400 بدون چاپ پول تامین شده و بودجه سال‌های 1401 و 1402 نیز بدون کسری بوده است. اما این اظهارات تا چه حد درست است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شب گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، موضوعات گوناگونی را بررسی کرد. بخش مهمی از این گفت‌وگو به مسائل اقتصاد و معیشیتی مربوط بود که در آن، رئیسی بار دیگر ادعاهای قابل تاملی درباره کسری بودجه را مطرح کرد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کسری بودجه اولین عامل تورم است توضیح داد: «باید علل را از بین برد تا تورم کاهش پیدا کند، از ابتدای دولت با تورم ۵۹ و ۶۰ درصد مواجه شدیم و دولت تلاش کرد کسری بودجه نداشته باشد. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سعی کردیم ۴۸۰ همت کسری بودجه را نه با استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد درآمد پشت سر بگذاریم که اتفاق افتاد.»

او همچنین اضافه کرد: «در سال ۱۴۰۱ منابع و مصارف ما همخوانی داشت در سال ۱۴۰۲ هم به همین ترتیب؛ از مجلس هم خواستیم که در لوایح بودجه سنواتی، هزینه‌های دولت را افزایش ندهند؛ چون موجب کسری بودجه و سپس تورم می‌شود.»

رئیس دولت در حالی این ادعاها را مطرح کرده که بررسی آمارهای رسمی و اظهارات مسئولان دولتی نشان می‌دهد نه کسری بودجه سال 1400 بدون استقراض جبران شده و نه بودجه دولت در سال‌های 1401 و 1402 بدون کسری بوده است.

کسری بودجه 1400 بدون چاپ پول تامین شد؟

به گفته رئیسی، دولت سیزدهم توانسته کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی نیمه دوم سال 1400 را بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول تامین کند. این در حالی است که داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد پایه پولی از شهریور 1400 تا پایان آن سال، حدود 16.4 درصد افزایش یافت و از حدود 519 هزار میلیارد تومان به 604 هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر، بانک مرکزی تنها در طول 6 ماه بیش از 85 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد.

مهر ابطال آمارها بر ادعاهای رئیسی

از سوی دیگر، رئیس دولت می‌گوید منابع و مصارف بودجه در سال‌های 1401 و 1402 همخوانی داشته است؛ به عبارت دیگر، رئیسی ادعا کرده دولت در این دو سال کسری بودجه نداشته است.

با وجود این، در اردیبهشت 1402 رحیم ممبینی، معاون سازمان برنامه و بودجه، اعلام کرد کسری بودجه عمومی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان، کسری هدفمندسازی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و تعهدات سال ۱۴۰۱ دولت به تامین اجتماعی و بانک‌ها هم حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده؛ بنابراین کسری واقعی بودجه در سال 1401 حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

به‌علاوه، در مورد کسری بودجه سال 1402 نیز اگرچه همچنان آمار رسمی و دقیقی از این رقم وجود ندارد، آمارها نشان می‌دهند کسری تراز عملیاتی هفت‌ماهه سال گذشته 166 میلیارد تومان بوده و گمانه‌زنی‌ها از رسیدن این میزان به 550 هزار میلیارد تومان در پایان سال حکایت دارند.

ادعاهای پوشالی!

به نظر می‌رسد ارائه آمارهای عجیب به یک عادت در دولت سیزدهم تبدیل شده است. با این حال، اگر مسئولان دولتی به دنبال حل مشکلات کشور هستند، ارائه گزارش‌های واقع‌بینانه و صادق بودن با مردم، نخستین قدمی است که باید در این مسیر بردارند.

چنین اظهاراتی، در حالی که به‌وضوح برخلاف آمار و ارقام هستند، نه به بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌انجامند و نه به محبوبیت دولت در میان مردم کمکی می‌کنند؛ بلکه تنها نتیجه این موضوع، تشدید بی‌اعتمادی مردم به دولت و افزایش فاصله بین آنهاست.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.