کد مطلب: ۹۰۸۵۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت قهوه در سقف ۱۵ساله/ نوشیدنی محبوب از مصرف روزانه ایرانیان حذف می‌شود؟

قیمت قهوه در سقف ۱۵ساله/ نوشیدنی محبوب از مصرف روزانه ایرانیان حذف می‌شود؟

قهوه به‌ عنوان یک نوشیدنی محبوب در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. قیمت این محصول در سطح جهانی به دلیل مشکلات کشت و اختلال در عرضه، به بیشترین حد خود در 15 سال اخیر رسید. بررسی‌ها حاکی از آن است که علت افزایش قیمت بیش از حد این محصول در بازار ایران، احتمال برداشته شدن ارز نیمایی از این محصول است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان محسوب می‌شود و در جهان به دلیل مشکلات کشت قهوه و اختلال در عرضه، قیمت این محصول به بیشترین حد خود در 15 سال اخیر رسید. اما در بازار ایران، احتمال برداشته شدن ارز نیمایی از محصول، باعث افزایش قیمت آن شده‌ است و این احتمال وجود دارد که بالا رفتن قیمت بر قدرت خرید مردم و حذف این محصول از سبد خانوار تاثیر بگذارد.

منصور زندی‌نهاد، فعال و تحلیلگر حوزه قهوه، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت این محصول در بازار جهانی و علت تاثیر آن بر بازار ایران گفت: قیمت این محصول در سطح جهانی افزایش یافته ولی این افزایش قیمت، در بازار ایران، به دلیل احتمال برداشته شدن ارز نیمایی برای قهوه است و این موضوع باعث شده وارد‌کنندگان فروش قهوه را متوقف کنند و فقط با دلار آزاد قهوه بفروشند.

او درباره نظارت  نهاد‌های ذی‌ربط بر بازار قهوه اظهار کرد: نهاد‌هایی همچون سازمان حمایت و تعزیرات باید تلاش کنند تا جلوی این گران‌فروشی گرفته شود.

کاهش سرانه مصرف پس از افزایش قیمت قهوه

زندی‌نهاد درباره تاثیر بالا رفتن قیمت قهوه بر کاهش استقبال عمومی از آن توضیح داد: این محصول امروزه در سبد کالای اکثر خانواده‌های ایرانی قرار دارد. با افزایش قیمت این نوشیدنی محبوب، ممکن است بسیاری از مردم، به دلیل قدرت خرید کم، این نوشیدنی را از سبد کالای خود حذف کنند و نوشیدنی‌هایی با قیمت مناسب‌تر را جایگزین کنند.

تهدید کسب‌وکار کافه‌ها

این فعال حوزه قهوه تاکید کرد: اگر گرانی قهوه مدیریت نشود و بازار به تعادل نرسد، بسیاری از کافه‌ها، به دلیل افزایش مداوم و پلکانی قیمت‌ها، مجبور به بالا بردن قیمت این محصول می‌شوند که این بر فروش کمتر آنها و در نهایت تعطیلی این‌گونه مشاغل تاثیر‌گذار است.

وی درباره واردات قهوه به کشور توضیح داد: ایران وارد‌کننده دانه سبز قهوه از کشور‌های آفریقایی است و در داخل کشور، دانه‌های قهوه فراوری و رست می‌شود. دانه سبز قهوه تحت هیچ شرایطی در ایران کشت نمی‌شود؛ چون احتیاج به یک آب‌وهوای مناسب دارد مگر کشت گلخانه‌ای که توجیه اقتصادی ندارد.

او درباره گران‌ترین و ارزان‌ترین نوع قهوه در حال حاضر در بازار ایران گفت: در حالت عادی نژاد عربیکا قیمت بالا‌تری نسبت به روبوستا دارد؛ اما در بازار امروز ایران، قیمت این دو خیلی به هم نزدیک شده‌ است.

زندی‌نهاد در پایان به نوع قهوه‌ای که در ایران استقبال می‌شود اشاره کرد و گفت: در ایران مردم از قهوه روبوستا بیشتر از سایر قهوه‌ها استقبال می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر، به گزارش افزایش قیمت قهوه در 15 سال اخیر، در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.