کد مطلب: ۹۰۷۴۱۱

سرنوشت شرکت‌های پتروشیمی بورسی وابسته به نرخ ارز نیمایی

سرنوشت شرکت‌های پتروشیمی بورسی وابسته به نرخ ارز نیمایی

آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه فاصله دلار نیما از دلار آزاد به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده، گفت: اینکه شرکت‌های بورسی در حوزه پتروشیمی امسال چه شرایطی خواهند داشت به ۳ عامل قیمت‌های جهانی، نرخ خوراک و نرخ ارز نیمایی بستگی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی عمدتا صادرات محور هستند، ادامه داد: اینکه شرکت های بورسی در حوزه پتروشیمی امسال چه شرایطی خواهند داشت به ۳ عامل قیمت های جهانی، نرخ خوراک و نرخ ارز نیمایی بستگی دارد.

او با اشاره به این نکته که فاصله دلار نیما از دلار آزاد به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است، اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در بهای ارز رخ داده، نرخ ارز در سامانه نیما هم باید متناسب با نرخ تورم تعدیل شود در غیر این صورت صادرات آسیب خواهد دید.

آرگون با اشاره به غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت اقتصاد به خصوص در بازار سرمایه، ادامه داد: به همین دلیل‌ درصد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران بالقوه و نقدینگی را به بازارهای موازی هدایت می‌کند این در حالی است که اقتصاد و بخش تولید به افزایش سرمایه گذاری در این بازار به شدت نیاز دارد.

احتمال رشد بورس در ما‌ه‌های آینده

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره آینده بازار سرمایه نیز گفت: با وجود همه چالش هایی که وجود دارد پیش بینی می کنم که بازار روبه رشدی را در هفته ها و ماه های آینده داشته باشیم. چرا که تمامی بازارها به نوعی هم سو و هماهنگ با هم حرکت می کنند. با توجه به رشدی که در بازارهایی همچون سکه و ارز، خودرو و مسکن ایجاد شده این انتظار می رود که در بورس هم شاهد رشد باشیم.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد کشور، ادامه داد: در شرایط تورمی حتی بانک ها هم بعضا قادر به تامین مالی نیستند.

این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به تورم بالای ۴۰ درصدی کشور، گفت: در حال حاضر عمده تسهیلات دریافتی صرف توسعه نمی شود و عمدتا برای تامین سرمایه در گردش است. در واقع بنگاه ها وام می گیرند که بتوانند شرایط موجود خود را حفظ کنند.

آرگون با بیان اینکه تولیدکنندگان با انبوهی از چک های برگشتی مواجهند که امکان وصول آن وجود ندارد، افزود: سال گذشته، عملکرد بنگاه های تولیدی بواسطه بروز رکود به کمترین سطح رسیده و در عمل این بخش نتوانسته به سود مورد نظر برای پرداخت مالیات در سال جاری برسد.

به گفته نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، باید سرمایه‌ های سرگردان مردم که در حال حاضر در بازارهای غیرمولد و بعضا دلالی حضور دارند، به سمت بازار سرمایه هدایت شوند. ورود سرمایه و نقدینگی مردم به بازار سرمایه، ثبات و رونق را به همراه خواهد داشت. ورود نقدینگی به بازار سرمایه، از حجم پول سرگردان در سایر بازارها کاسته و به ثبات و آرامش آن‌ ها کمک می‌ کند. از طرفی هدایت سرمایه‌ ها به سمت تولید، زمینه را برای رونق کسب‌ و کارها، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی فراهم می‌ کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: اقتصاد کشور گرفتار یک دایره شوم تولید تورم مستمر و فزاینده شده است. نقطه آغاز این دایره شوم کسری بودجه دولت است. کسری بودجه دولت ناشی از بیشتر بودن هزینه‌های دولت از درآمدهای آن است.

او اعتماد را حلقه مفقوده بورس دانست و گفت: همین موضوع باعث‌شده تا بازار سهام بعد از گذشت بیش از ۳ سال ‌که از ریزش قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای می‌گذرد، همچنان به روند آتی این بازار و مکانیزم‌های آن ‌اعتماد کمی‌ داشته‌باشد، به‌گونه‌ای ‌که هر روند صعودی که در بازار سهام شروع می‌شود، سهامداران در انتظار فرارسیدن فرجام زودهنگام آن و سقوط آزاد قیمت‌ها هستند.

 

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.