کد مطلب: ۹۰۷۸۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افت ناچیز نرخ بهره بین بانکی/ کاهش تزریق پول در بازار شبانه چگونه جبران شد؟

افت ناچیز نرخ بهره بین بانکی/ کاهش تزریق پول در بازار شبانه چگونه جبران شد؟

در هفته اول اردیبهشت‌ماه، نرخ بهره بین بانکی به روند نزولی خود بازگشت و رقم 23.51 درصد را ثبت کرد. رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار نیز کاهشی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به‌تازگی با به‌روزرسانی بخش نرخ سود در وب‌سایت رسمی خود جدیدترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید را اعلام کرده است. داده‌های منتشرشده نشان می‌دهند نرخ بهره بازار بین بانکی، پس از رشد در هفته آخر فروردین‌ماه، در هفته گذشته شاهد افتی ناچیز بوده تا بار دیگر روند نزولی خود را از سر بگیرد.

از سوی دیگر، بررسی رقم جدید اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی از حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ سود در بازار باز به شمار می‌رود، حاکی از تداوم ثبات این نرخ است. بنابراین نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، همچنان در رقم 23 درصدی میخکوب شده است.

بین 02.05

نرخ بهره بین بانکی 23.51 درصد شد

بر اساس آخرین به‌روزرسانی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به پنجم اردیبهشت 1403 با کاهش 0.01 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب، نرخ بهره بین بانکی که از آغاز سال 1403 روندی کاهشی را در پیش گرفته بود، پس از رشد در هفته آخر فروردین و وقفه‌ای کوتاه، بار دیگر نزولی شد. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت معادل 23.51 درصد ثبت شد.

کاهش تزریق پول در بازار بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی در شرایطی هفته گذشته را نزولی به پایان رسانده که در این مدت، رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، در هفته گذشته تنها دو بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از طریق بازار بین بانکی و ابزار اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی وام گرفته‌اند که رقم این وام‌ها در مجموع دو هزار و 370 میلیارد تومان بوده است. این رقم نه‌تنها در مقایسه با هفته پیش از آن، بیش از هشت هزار میلیارد تومان کاهش یافته، بلکه کمترین میزان ثبت‌شده از دی‌ماه سال گذشته به این سو محسوب می‌شود.

همچنین در همین مدت، سه هزار و 400 میلیارد تومان از پول‌هایی که بانک مرکزی پیشتر در بازار بین بانکی تزریق کرده بود، سررسید شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت.

تغییر مسیر وام‌گیری بانک‌ها از بانک مرکزی

بررسی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی هفته گذشته حاکی از آن است که در عملیات بازار باز این هفته، بانک مرکزی حدود 203 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها وام داده که این رقم، بالاترین رقم ثبت‌شده از خرداد 1402 به این سو محسوب می‌شود. این در حالی است که میزان تقاضای وجوه نقد در این بازار نیز با ثبت رقم 205 هزار و 780 میلیارد تومانی، به صعود خود ادامه داد و رکورد جدیدی را تجربه کرد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد با وجود اینکه رقم وام‌دهی بانک مرکزی در بازار بین بانکی در سطوح پایینی قرار گرفته است، اما این موضوع، با افزایش چشمگیر تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز جبران شده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.