کد مطلب: ۹۰۱۲۶۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افت نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی/ سیل پول در بازار شبانه

افت نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی/ سیل پول در بازار شبانه

در هفته‌ای که مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی به بیشترین میزان در 11 ماه اخیر رسید، نرخ بهره بین بانکی به 23.57 درصد افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان هفت روز منتهی به 16 اسفند ماه سال 1402، بانک مرکزی که به صورت هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، داده‌های مربوط به دو نرخ بهره بازار بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در این هفته را نیز منتشر کرد.

آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهند که افت لاکپشتی نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی ادامه پیدا کرده و این در حالیست که بانک مرکزی بار دیگر در مداخله در بازار بین بانکی رکوردشکنی کرده و یکی از بیشترین تزریق پول‌ها در این بازار را در این هفته انجام داده است.

همچنین حداقل نرخ توافق بازخرید که در ادبیات اقتصادی، بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، در این هفته نیز تغییری نکرد و در سطح 23 درصد ثابت ماند؛ سطحی که از ابتدای سال جاری تغییری نکرده و نرخ ریپو در آن میخکوب شده است.

بن بانکی 12.16

نرخ بهره بین بانکی در پله 23.57 درصدی

پس از روند صعودی که نرخ بهره بین بانکی در طول بهمن ماه امسال طی کرد، روند حرکت این نرخ در اسفند ماه نزولی شده است. طوری که نرخ سود بازار بین بانکی پس از افت 0.02 واحد درصدی در هفته اول اسفند، این هفته نیز کاهش ناچیز 0.01 واحد درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بازار بین بانکی در پایان این هفته، به رقم 23.57 درصد رسید.

رکوردشکنی بانک مرکزی در بازار شبانه

نرخ بهره بین بانکی در حالی این هفته را با افت به پایان رساند که بانک مرکزی برای هفتمین هفته متوالی، رقم تزریق پول خود در این بازار را افزایش داد و رکوردی جدید را به ثبت رساند.

در طول هفته‌ای که گذشت، بانک مرکزی به هفت بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، بیش از 114.4 هزار میلیارد تومان از طریق بازار بین بانکی وام داد. رقمی که نه تنها، در 11 ماه گذشته بی‌سابقه بوده بلکه در تاریخ عملیات بازار بین بانکی، تنها در یک هفته تزریق پولی بیشتر از این میزان در این بازار انجام شده است. البته در همین هفته، بیش از 116 هزار میلیارد تومان از این منابع قرض داده شده، تسویه شد و به بانک مرکزی بازگشت.

مشکل نقدینگی بانک‌ها در روزهای آخر سال

از سوی دیگر، بازار باز نیز در این هفته شاهد هجوم بانک‌ها برای جذب منابع نقد از بانک مرکزی بود. طوری که رقم سفارش‌های ارسالی در این بازار نیز رکوردی جدید بجا گذاشت و از 175 هزار میلیارد تومان گذر کرد.

با کنار هم گذاشتن وضعیت این دو بازار در هفته‌ای که گذشت، می‌توان به وخامت وضعیت منابع نقدی بانک‌ها پی برد. مشکلی که اگرچه مدت‌هاست در شبکه بانکی ایران وجود دارد، به نظر می‌رسد در روزهای پایانی سال هم تشدید شده است. از همین روی، احتمالا در دو هفته پیش‌رو نیز بازارهای باز و بین بانکی شاهد سیلی از پول باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.