کد مطلب: ۸۸۴۱۷۹

عملکرد ۶ ماهه پالایش نفت اصفهان زیر ذره‌بین تجارت‌نیوز؛

چرا حاشیه سود «شپنا» کاهش یافت؟

چرا حاشیه سود «شپنا» کاهش یافت؟

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد بهای تمام‌شده محصولات شرکت، از درآمد حاصل از فروش آن‌ها نسبت به نیمه نخست سال گذشته سبقت گرفته و همین موضوع سبب کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت‌های بورسی از اوایل آبان منتشر شد و همین موضوع به جهت‌گیری نزولی شاخص‌های بازار سهام دامن زده است. اما در این میان، سهام برخی از شرکت‌هایی که گزارش خوبی از عملکرد 6 ماهه خود داده‌اند نیز نزولی بوده است. یکی از این شرکت‌ها، پالایش نفت اصفهان بود که توانست در 6 ماهه نخست سال جاری، سود خالص خود را افزایش دهد.

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد شرکت در این دوره به دلیل افزایش مقدار فروش، توانسته است درآمد خود را تا حدودی افزایش دهد؛ به طوری که درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت، از 177 هزار و 531 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال 1401، با رشد اندک 0.5 درصدی به 178 هزار و 476 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست امسال رسیده است. اما موضوعی که در این میان مطرح است بحث رشد اندک درآمد شرکت نسبت به افزایش مقدار فروش شپناست؛ چرا که در این دوره، نرخ فروش محصولات شرکت با کاهش بیش از 10 درصدی روبه‌رو بوده است.

بهای تمام‌شده عملیات شپنا

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد هزینه تولید پالایش نفت اصفهان است. همزمان با کاهش کرک‌اسپردها، هزینه تولید محصولات پالایشی افزایش یافت. چرا که قیمت دلار طی یک سال اخیر با رشد نسبی همراه بوده و همین موضوع بالطبع، هزینه تولید را بالا برد.

فروش شپنا

به این ترتیب بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته شرکت در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 1.8 درصدی روبرو شده و به 154 هزار و 616 میلیارد تومان رسید. همین اختلاف، میان افزایش درآمد و هزینه شرکت در این دوره سبب شد تا سود ناخالص شپنا در این دوره حدود هفت درصد کاهش یابد.

وضعیت سودآوری شپنا در نیمه نخست سال

بر اساس آنچه گفته شد، سود ناخالص پالایش نفت اصفهان در 6 ماهه نخست سال جاری از 25 هزار و 638 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال گذشته به 23 هزار و 859 میلیارد تومان رسیده است. اما موضوعی که توانست سود عملیاتی شرکت را نجات دهد، بحث درآمد پنج هزار و 75 میلیارد تومانی از محل «سایر درآمد‌های عملیاتی» است. همین موضوع سبب شد تا سود عملیاتی شپنا از 24 هزار و 554 میلیارد تومان با رشد 7.2 درصدی به 26 هزار و 331 میلیارد تومان برسد.

در نهایت نیز باید گفت پالایش نفت اصفهان در این دوره توانست سود خالص خود را حدود 8.7 درصد بالا ببرد و از 21 هزار و 125 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال گذشته به 22 هزار و 953 میلیارد تومان برساند. به این ترتیب EPS شپنا در این دوره از 93 تومان به 101 تومان رسیده است.

سودآوری شپنا

کارنامه تولید و فروش شپنا

همان‌طور که پیشتر گفته شد، مقدار فروش شرکت در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 درصد افزایش داشت و از 9 میلیون و 884 هزار متر مکعب به 11 میلیون و 105 هزار متر مکعب رسید. گفتنی است این افزایش مقدار فروش شرکت به دلیل رشد 6.6 درصدی مقدار تولید شپنا در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.