کد مطلب: ۸۸۶۳۶۳

بررسی گزارش ۶ ماهه پالایش نفت تهران نشان می‌دهد؛

کاهش سود شتران در نیم‌سال اول / پالایشگاه نفت تهران در آتش کرک اسپردها سوخت!

کاهش سود شتران در نیم‌سال اول / پالایشگاه نفت تهران در آتش کرک اسپردها سوخت!

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه پالایش نفت تهران نشان می‌دهد علاوه بر اینکه افت کرک اسپردها درآمد شتران را تهدید کرده، پایین آمدن مقدار فروش شرکت نیز مزید بر علت شده و سودآوری شتران را با سقوط سنگینی مواجه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به کارنامه 6 ماهه پالایش نفت تهران نشان می‌دهد شرکت در نیمه نخست سال جاری با کاهش مقدار فروش مواجه شده و همین موضوع سبب شد تا علاوه بر درآمد حاصل از فروش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته شرکت نیز پایین بیاید. از طرف دیگر کرک اسپردها در این دوره نزولی بودند و همین موضوع مزید بر علت شد تا نرخ فروش محصولات پالایشگاهی در نیمه نخست سال جاری کاهش داشته باشد.

به این ترتیب درآمد پالایش نفت تهران از 116 هزار و 702 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال گذشته با کاهش 19.36 درصدی به 94 هزار و 103 میلیارد تومان در نیمه نخست سال جاری رسید. هرچند کاهش بهای تمام شده شرکت به اندازه افت درآمد آن نبود و این عدد با ریزش 16.18 درصدی به 83 هزار و 573 میلیارد تومان رسید.

درآمد هزینه شتران

مسیر دشوار سودآوری شتران

همین موضوع سبب شد تا سود ناخالص شتران سقوط بیش از 38 درصدی را در کارنامه نیم‌سال نخست خود ثبت کند. همچنین هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت نیز در این دوره ثابت ماند و درآمد شرکت از محل «سایر درآمد‌های عملیاتی» بیشتر از پنج درصد پایین آمد. به این ترتیب سود عملیاتی شتران نیز در این دوره با کاهش 38.67 درصدی روبه‌رو شد و از 16 هزار و 776 میلیارد تومان به 10 هزار و 289 میلیارد تومان رسید.

البته باید گفت سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت در نیمه نخست سال جاری بیشتر از 39 درصد افزایش یافت و به چهار هزار و 559 میلیارد تومان رسید. در طرف دیگر نیز مالیات پرداختی شتران در نیمه نخست سال جاری بیشتر از 47 درصد کاهش داشته است.

رشد 39 درصدی درآمدهای غیرعملیاتی شرکت در این دوره، توانست تا حدودی کارنامه سیاه شتران را روشن‌تر کند. چرا که سود خالص شتران در نیمه نخست امسال حدود 24 درصد کاهش داشت و از 16 هزار و 316 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال 1401 به 12 هزار و 376 میلیارد تومان رسید.

سود شپنا

در نهایت نیز شتران در نیم‌سال نخست 1402 موفق شد با توجه به سرمایه ثبت شده 27 هزار و 500 میلیارد تومانی، EPS معادل 45 تومان رقم بزند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.