خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۸۷۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی صنعت لاستیک و پلاستیک/ شتاب سودآوری تایرسازان در سال ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی صنعت لاستیک و پلاستیک/ شتاب سودآوری تایرسازان در سال 1402

بررسی صورت‌های مالی 9 شرکت فعال در زمینه لاستیک و پلاستیک نشان می‌دهد سودآوری این صنعت در سال 1402 بر مدار صعودی قرار گرفته است. بر این اساس، سود خالص این گروه در 9ماهه 1402 نسبت به دوره مشابه 1401 حدود 650 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت لاستیک و پلاستیک یکی از صنایع موفق سال 1402 بوده است. نگاهی به ارقام سودآوری این صنعت در 9ماهه 1402 نشان می‌دهد 9 شرکت فعال در زمینه لاستیک و پلاستیک مجموعاً سه هزار و 659 میلیارد تومان سود خالص کسب کرده‌اند.

این در حالی است که شرکت‌های این صنعت در مدت مشابه سال 1401 تنها 488 میلیارد تومان سود خالص ثبت کرده بودند. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک در 9ماهه 1402 موفق به افزایش 650 درصدی سود خالص این صنعت شده‌اند.

صنعت

شایان ذکر است برای محاسبه سودآوری این صنعت، ارقام سود خالص نمادهای پتایر، پاسا، پکویر، پارتا، پکرمان، پلاسک، پدرخش، پسهند و پیزد بررسی شده است. بررسی صورت‌های مالی هر یک از این شرکت‌ها ارقام چشمگیری را عیان می‌کند که در گزارش‌های بعدی به آن پرداخته می‌شود.

افزایش 46 درصدی درآمد صنعت لاستیک و پلاستیک

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا سودآوری این صنعت تا این حد افزایش پیدا کرده است. برای پاسخ به این سوال کافی است گزارش‌های مالی شرکت‌های فعال در این صنعت بررسی شود. طبق صورت‌های مالی شرکت ایران‌تایر، قیمت تایر بایاس این شرکت در یک سال گذشته بیشتر از 70 درصد افزایش یافته است.

چنان‌که قیمت تایر بایاس شرکت ایران‌تایر از 76 میلیون تومان در 9ماهه 1401 به 130 میلیون تومان در 9ماهه 1402 رسیده است. اما جالب اینجاست که بهای تمام‌شده تایر بایاس شرکت ایران‌تایر (هزینه تولید تایر بایاس ایران) در این مدت تنها 31.6 درصد بالا رفته است. جالب است بگوییم که این رقم برای گروه صنعتی بارز کاهش پیدا کردهاست!

درآمد صنعت لاستیک افزایش یافت

با این حساب مشخص شد درآمد صنعت لاستیک و پلاستیک به دلیل رشد نرخ فروش محصولات این صنعت افزایش چشمگیری را پشت سر گذاشته است. به طوری که مجموع مبلغ فروش شرکت‌های این صنعت از 15 هزار و 388 میلیارد تومان در 9ماهه 1401 با رشد 47 درصدی به 22 هزار و 611 میلیارد تومان رسیده است.

از طرفی مجموع بهای تمام‌شده شرکت‌های صنعت لاستیک و پلاستیک در این دوره تنها 21 درصد بالا رفته است. همین موضوع سبب شد حاشیه سود این صنعت در این دوره افزایش درخور توجهی پیدا کند و سودآوری این گروه افزایش چشمگیری بیابد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.