خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۴۳۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی پالایش نفت اصفهان/ رکورد فروش شپنا شکسته شد

تحلیل بنیادی پالایش نفت اصفهان/ رکورد فروش شپنا شکسته شد

گزارش‌ فعالیت ماهانه «شپنا» به‌ عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه بورسی ایران منتشر شد. در این گزارش، کارنامه تولید و فروش فروردین 1403 و عملکرد سال 1402 این پالایشگاه بررسی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایش نفت اصفهان (شپنا) حکایت از آن دارد که این شرکت در فروردین‌ امسال توانسته یک میلیون و 978 هزار متر مکعب از محصولات خود را تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال 1402 حدود هفت درصد بالا رفته است. چراکه رقم تولید شپنا در فروردین سال گذشته یک میلیون و 848 هزار متر مکعب ثبت شده بود.

همچنین این عدد نسبت به تولیدات یک میلیون و 946 هزار متر مکعبی شرکت در ماه گذشته یعنی اسفند 1402 حدود 1.6 درصد بالا رفته است. شایان ذکر است بیشترین حجم تولید شرکت در فروردین‌ماه مربوط به نفت گاز و بنزین موتور بوده است.

مقدار تولید شپنا

مقدار فروش پالایشگاه اصفهان بر مدار صعودی

نموداری که در ذیل آمده روند مقدار فروش پالایش نفت اصفهان را در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که پیداست، حجم فروش این شرکت از آبان سال گذشته روی یک مدار صعودی قرار گرفته و در نهایت در فروردین امسال رکوردشکنی کرده است.

مقدار فروش شپنا

طبق گزارش فروردین‌ماه پالایش نفت اصفهان، این پالایشگاه موفق شد یک میلیون و 988 هزار متر مکعب از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به فروردین 1402 حدود 9.1 درصد افزایش یافته است. همچنین این عدد در مقایسه با اسفندماه 2.9 درصد رشد کرده است. باید اشاره کرد دو محصول نفت گاز و بنزین موتور بیشترین حجم فروش این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

کارنامه تولید و فروش شپنا در 1402

بررسی ارقام تجمعی گزارش‌های ماهانه شرکت پالایش نفت اصفهان در سال گذشته خبر از این می‌دهد که شپنا مجموعاً در سال 1402 بیشتر از 22 میلیون و 155 هزار متر مکعب از محصولات خود را تولید کرده است. مقایسه این عدد با سال 1401 نشان از رشد 8.2 درصدی این عدد دارد.

همچنین شایسته ذکر است این روند در بخش فروش نیز دیده شد و پالایش نفت اصفهان توانست به همین اندازه حجم فروش خود را بالا ببرد و به 22 میلیون و 145 هزار متر مکعب برساند.

در نهایت باید گفت وضعیت تولید و فروش فعلی پالایش نفت اصفهان خوب است و در صورت افزایش کرک اسپردها، سودآوری شپنا افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.