کد مطلب: ۸۹۰۲۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود ناچیز ایران از تجارت با طالبان/ افغانستان بازار بکر انرژی ایران است؟

سود ناچیز ایران از تجارت با طالبان/ افغانستان بازار بکر انرژی ایران است؟

درحالی برخی مسئولان ایران، افغانستان را مقصد مهمی برای تجارت، به‌ویژه صادرات منابع انرژی می‌دانند که طالبان تا به امروز به معاهده هیرمند عمل نکرده و از اساس به دلیل محرومیت اقتصادی سود چندانی برای ایران ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمینه‌های همکاری دولت ایران و طالبان در حوزه انرژی یکی از مباحثی است که طرفداران تحریم، به آن می‌بالند و افغانستان را مقصد مناسبی برای نفت وگاز  ایران می‌دانند. این در حالی است که ایران با ناترازی شدیدی در حوزه انرژی مواجه است و تقریبا در تمام حوزه‌های انرژی ناترازی باعث شده که وارد کننده باشد.

ایران در حالی واردات گاز انجام می‌دهد که خود یکی از دارندگان عظیم منابع گازی به حساب می‌آید و درحالی در تولید بنزین کاستی دارد که از منابع بسیاری بهره‌دار است.

سود ناچیز تجارت با طالبان

شاید بازار افغانستان برای ایران محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات باشد، اما نمی‌تواند جایگاه ایران را به هاب منطقه تبدیل کند یا تاثیر بسزایی در اقتصاد ایران بگذارد. چراکه این کشور از نظر اقتصادی جز کشورهای محروم محسوب می‌شود.

هدایت‌الله خادمی، نماینده مجلس دهم، در همین رابطه به تجارت‌نیوز گفت: افغانستان کشوری است که دسترسی چندانی به آب‌های آزاد ندارد و واردات آن هم از کشورهای مختلف به سختی انجام می‌گیرد. این کشور از طریق کشورهایی همچون ایران، پاکستان، ترکمنستان و ... واردات بسیار کمی دارد.  در واقع افغانستان کشوری صنعتی شناخته نمی‌شود و محصولاتی که دارد هم بیشتر خانگی است، اما می‌تواند بازاری داشته باشد که البته این بازار چندان قابل ذکر نیست. 

وی افزود: از سوی دیگر طالبان دولتی قابل قبول و پذیرفته‌شده در جوامع بین‌المللی نیست و نمی‌توان روی قول آن‌ها حساب چندانی باز کرد. افغانستان تا امروز در مورد هیرمند نیز به قول خود و به قراردادهای پیشین بین دو کشور عمل نکرده است.

فساد نمی‌گذارد ایران هاب منطقه شود

خادمی در رابطه با میزان ذخایر نفتی و گازی ایران و عدم استفاده درست از آنها تاکید کرد: جمع ذخایر نفت و گاز ایران،  کشور  را در جایگاه دومین دارنده ذخایر جهان قرار داده است. روسیه در شرایط عادی و قبل از جنگ اوکراین 19 درصد بازار دنیا را در اختیار داشت، ولی ایران با چنین ظرفیتی تنها 0.5 یا یک درصد از بازار گازی دنیا را دارد. ایران می‌تواند هاب منطقه باشد، اما نیست و علت آن هم کاملا مشخص است.

وی ادامه داد:  به دست آوردن این موقعیت افراد شایسته و دلسوز و پیگیر می‌خواهد که کشور ایران در این مورد فقیر است. در غیر این صورت هیچ کشوری به اندازه ایران نفت و گاز ندارد.

خادمی خاطرنشان کرد: فسادی که دامن بسیاری از مسئولان کشور را گرفته از جمله عوامل مهمی است که ایران نتوانسته هاب منطقه باشد و باید خود را قانع به تجارت با کشورهایی مثل افغانستان کند. علاوه بر این، عمده مسئولان در ایران پاسخگو نیستند و تا افراد پاکدست و وطن‌پرست در مسئولیت‌ها نباشند چنین موقعیت‌هایی امکان‌پذیر نیست.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.