فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۰۹۴۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درگیری‌های سودان چه اثری بر وضعیت نفت و گاز منطقه دارد؟

درگیری‌های سودان چه اثری بر وضعیت نفت و گاز منطقه دارد؟

تنش‌های اخیر سودان، زیرساخت‌ها و صادرات نفت و گاز منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. در صورت طولانی شدن درگیری‌ها، احتمال اختلال در زنجیره تامین کشورهای همسایه نیز وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درگیری‌های اخیر، تولید نفت سودان و سودان جنوبی را به خطر انداخته است. به گفته هوپ فینگولد، تحلیلگر جهانی دریاد (Dryad)، تولید نفت سودان جنوبی متکی به دو خط لوله است که هر دو از سودان می‌گذرند و در خارطوم یعنی جایی که درگیری‌ها شدیدتر است، به هم می‌پیوندند.

فینگولد گفت: «این درگیری‌ها احتمالا جریان نفت به پایانه‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و انتظار می‌رود میزان صادرات نفت به دلیل اختلالات در عرضه کاهش یابد».

با توجه به نبود مسیرهای ترانزیتی جایگزین، باب‌المندب در بندر سودان از نظر استراتژیک یک نقطه حیاتی است. به احتمال زیاد درگیری طولانی‌مدت باعث انسداد باب‌المندب می‌شود که می‌تواند به افزایش قابل توجه زمان و هزینه حمل‌ونقل بیانجامد.

فینگولد خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح سودان (SAF) در حال حاضر بر بندر سودان کنترل دارند، اما حملات هوایی علیه مواضع نیروهای واکنش سریع (RSF) در مجاورت این منطقه در حال وقوع است. این تحلیلگر اشاره کرد که در این مدت، پایانه الخیربه عنوان یک پایانه نفت و گاز مایع به طور موقت بسته شد.

فینگولد افزود: «تولید نفت سودان جنوبی به طور عادی به جریان خود ادامه می‌دهد، اما اگر درگیری در طول زمان ادامه یابد و حتی اگر خطوط لوله هیچ آسیبی نبیند، سودان جنوبی احتمالاً باید زنجیره تأمین خود را برای تهیه تجهیزات از خارج از سودان بازسازی کند».

به نقل از Rigzone ، نماینده دریاد گلوبال با نگاهی به لیبی، همسایه سودان، خاطرنشان کرد، تا زمانی که درگیری وجود نداشته باشد، بعید است جریان نفت در این کشور تحت تأثیر قرار گیرد. با این حال، افزایش تعداد مهاجران از سودان می‌تواند بی‌ثباتی در بخش نفت لیبی را افزایش دهد، زیرا مهاجران بر ساختارهای دولتی ضعیف آن فشار می‌آورند.

این تحلیلگر افزود: «مهاجران در لیبی ممکن است درگیر قاچاق انسان یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی شوند یا هدف آن قرار گیرند که می‌تواند منجر به افزایش قاچاق سوخت شود آن هم در حالی که حاکمیت ضعیف قانون بیش از پیش تحت فشار قرا ر گرفته است.»

فینگلد ادامه داد: «این مساله نباید تأثیر زیادی بر زیرساخت‌های بنادر داشته باشد، اما ممکن است فساد مقامات دولتی و امنیتی را افزایش دهد. توابع درگیری‌های شدید می‌تواند منجر به شکست بیشتر لیبی در برابر گروه‌های متخاصم شود که خود می‌تواند هدف قرار گرفتن ذخایر نفت و ترانزیت را در پی داشته باشد».

جنگ قدرت در سودان

نیروهای مسلح سودان، توسط رئیس جمهور، عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع توسط معاون رئیس جمهور، سپهبد محمد حمدان دقلو، با نام مستعار حمیدتی، رهبری می‌شود.

بر اساس یادداشت منتشر شده به نقل از بنجامین هانتر، تحلیلگر ریسک جهانی در آفریقا، درگیری‌ها با انتقال ناموفق سودان به سمت دموکرات‌ها تسریع شده است. این کشور در شاخص حکومت‌داری دموکراتیک در پایین‌ترین رتبه‌های آفریقا قرار دارد.

«البرهان و حمیدتی از زمانی که یک دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان را از طریق کودتا در سال 2021 منحل کردند، قدرت مشترک داشتند، اما هرگز منافع اقتصادی و سیاسی متفاوت مشترکی را دنبال نکردند و جنگ فعلی نتیجه این جنگ قدرت است».

نیروهای واکنش سریع، احتمالا زیرساخت‌های نفتی را که سودان جنوبی را به خارطوم و پایانه صادراتی بندر سودان متصل می‌کند، هدف قرار دهند.

هانتر در به‌روزرسانی یادداشت خود گفت: «درآمد حاصل از ترانزیت خط لوله در اختیار نیروهای مسلح سودان است و در صورت وقوع یک جنگ طولانی، نیروهای حمیدتی به دنبال قطع این درآمد خواهند بود.»

وی افزود: «آسیب به زیرساخت‌های نفتی، صادرات نفت اپراتورهای مالزیایی، چینی و هندی در سودان جنوبی را که 100 درصد به دسترسی به بازار جهانی از طریق سودان وابسته هستند، مختل می‌کند».

او در نهایت گفت: «سودان جنوبی تولید نفت به نسبت پایینی دارد و بر بازارهای جهانی نفت تاثیر چندانی نخواهد داشت، اما 90 درصد اقتصاد جوبا مبتنی بر صادرات نفت است».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.