کد مطلب: ۸۹۲۸۶۳

سهم دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در فساد چای چقدر است؟

سهم دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در فساد چای چقدر است؟

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، ۱۰ درصد فساد چای مربوط به دولت قبل و ۹۰ در صد آن مربوط به دولت جدید است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص فساد چای دبش گفت: طی اخبار مربوط به چای دبش، در حال حاضر باید بگویم که ۱۰ درصد فساد صورت گرفته مربوط به دولت قبل بوده است و ۹۰ در صد آن مربوط به دولت جدید، سیزدهم است. هر چند که برخی خبرگزاری‌ها حقیقت را طوری عنوان کردند که گویی همه این‌ها به دولت رئیسی مربوط است. بنده از رسانه‌ها گله می کنم‌، چون واقعیت امر این است که حدود دو میلیون دلار در سال ۹۸ و ۲۱ میلیون دلار در سال ۹۹ بوده است و جمعا اگر ۱۴۰۱ را حساب کنیم، تا تحویل دولت بعدی شاید به ۵ تا ۱۰ درصد از این رقم هم که این مربوط به دولت روحانی است، نرسد. یعنی عمده این فساد به نوعی بعد اتفاق افتاده است. 

این نماینده مجلس، با گله‌مندی از برخی رسانه‌ها، گفت: واقعیت امر این است که می‌خواهم این سخنم منعکس شود که این فساد از دولت قبل آغاز شده است و وقتی به هر نوعی نماینده‌ای را تخریب می‌کنند در واقع مجلس را تخریب کرده‌اند. 

هر جا را نگاه می‌کنیم مردم دلخور هستند

وی افزود: هرچند ما دولت و قوه قضائیه را تحسین می‌کنیم که به این موضوع ورود کردند و به صورت شفاف و اطلاعات را به مردم دادند، ولی واقعیت این است که هر جا را نگاه می‌کنیم مردم دلخور هستند و انتظار چنین موضوعی با این وسعت را نداشتند. در مجموع یک سال پیش این موضوع  کمیسیون مطرح شده است، اما در آنجا هم از این حجم فساد مسأله‌ای مطرح نبوده است. بلکه به مسائلی چون کیفیت چای، واردات بی‌رویه که به تولیدات داخلی ما صدمه می‌زند و مطالبی از این قبیل که مربوط به کمیسیون کشاورزی بوده است و ما با جدیت با آن برخورد کردیم و جلوی آن را گرفتیم، پرداخته می شد.

اعظمی به دو نکته پرداخت و گفت: چه کسی ارز را داده است؟ پای بانک مرکزی، چه در دولت قبل و چه در دولت جدید، گیر است. از بانک مرکزی بپرسید چرا تیکی که از مجموعه وزارت صمت گرفته تا وزارت جهاد کشاوزی را زده است؟ چرا جلوی فساد را نگرفته است؟ چای ها با کیفیت پایین بودند و اضافه نیز آمده است، اما گمرک جمهوری اسلامی چرا جلوی این قضیه را نگرفت؟

وی از ورود مجلس در مبارزه با فساد، تصریح کرد: فساد در سال ۱۴۰۱ بوده است، اما در بهار ۱۴۰۲ هیچ فسادی نبود و از بیت‌المال هم یک ریال هزینه نشد. پس مجلس هرجایی وارد شده است، جلوی فساد را گرفته است. دولت سیزدهم در مبارزه با فساد موفق بوده است؛ در خصوص کارخانه‌هایی که تولید نمی‌کردند و از رانت استفاده کرده و یا به خاطر بانک‌ها کار نمی‌کردند را راه‌اندازی کردند. از ابتدا هم شعار دولت مبارزه با فساد بوده است، اما وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، باید جواب مردم را چه بدهیم؟

نماینده مردم جیرفت در خصوص اینکه جلسه‌ای در این‌باره در کمیسیون تشکیل شده است یا نه، گفت: خیر و جلسه قبلا بوده است، اما واقعیت اینکه همانطور که گفتم صحبت از ارز نبوده و به مسأله کیفیت و اضافه وارد کردن پرداخته شده بود.

منبع: جماران

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.