کد مطلب: ۸۹۰۸۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح تخصیص یارانه بنزین به کارت ملی با انگیزه‌های سیاسی

طرح تخصیص یارانه بنزین به کارت ملی با انگیزه‌های سیاسی

درحالی دولتمردان و نمایندگان مجلس به دنبال تخصیص یارانه بنزین به کارت ملی افراد هستند که اساسا مشخص نیست این طرح چه سازوکاری دارد. برخی از کارشناسان چنین طرحی را صرفا با انگیزه سیاسی می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی که به نظر می‌رسید طرح تخصیص یارانه بنزین به کارت ملی افراد که در کیش هم اجرا و سپس متوقف شد به فراموشی سپرده شده باشد، اما برخی مسئولان هنوز روی اجرای آن تاکید دارند و عدالت‌محوری را از دستاوردهای اجرای احتمالی آن می‌دانند. این در شرایطی است که احتمالا انگیزه‌های سیاسی مانند دیگر طرح‌های یارانه‌ای کفه سنگین‌تری نسبت به شعار عدالت است. 

هجدهم مهرماه امسال خبر آمد که نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بند مربوط به اختصاص یارانه بنزین به جای کارت سوخت به کارت ملی افراد را حذف کردند، اما چندی بعد رسانه‌های حامی دولت اعلام کردند که بند حذف‌شده در رابطه با موضوع دیگری بوده و ارتباطی به مساله اعطای سهمیه بنزین به افراد ندارد.

به هر ترتیب اکنون قرار است این پیشنهاد با استدلال کاهش ناترازی بنزین و عادلانه کردن اعطای یارانه‌های انرژی برای بررسی به صحن علنی مجلس برود.

بنزین؛ رویای عدالت‌محوری دولت‌ها!

پیگیری‌های تجارت‌نیوز، حاکی از آن است که طرفداران طرح اختصاص یارانه بنزین به کارت ملی افراد  بر موضوع عدالت‌محوری تاکید دارند و از مزایای آن تک‌نرخی شدن بنزین را مطرح‌ می‌کنند. این درحالی است که اساسا مشخص نیست اگر بنزین به کارت ملی افراد اختصاص یابد با فرض اینکه این حجم از بنزین را بخواهند بفروشند، آیا دولت بودجه کافی برای خرید سهمیه دارد یا خیر؟

طرح واریز یارانه بنزین به کارت ملی انگیزه سیاسی دارد

در رابطه با طرح اختصاص بنزین به افراد به جای کارت سوخت، جلال میرزایی، نماینده سابق مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: این طرح در سال ۹۸ در کمیسیون تلفیق توسط چند نماینده مخالف دولت حسن روحانی  ارائه شد و حتی قصد داشتند پس از پایان کار دولت دوازدهم آن را در جزیره قشم یا کیش به اجرا بگذارند. اتفاقی که برای مدتی رخ داد، اما مشخص نیست به چه سرنوشتی دچار شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه در پایان امسال انتخابات مجلس برگزار می‌شود، این طرح هم مانند بسیاری از مصوبات برنامه هفتم توسعه با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی شکل گرفته است که قابلیت اجرا هم ندارد. 

او تاکید کرد: این طرح بازار کاذب ایجاد می‌کند و بعید است دولت توانایی مدیریت آن را داشته باشد. همان زمان هم که این ایده مطرح بود، گفته می‌شد کسانی که خودرو ندارند سهمیه بنزینشان را بفروشند یا دولت آن را بخرد. سوال این‌جا‌ست که دولت چطور از  افرد بنزین بخرد و دوباره بفروشد؟! با چه سازو کاری قرار است این کار انجام شود؟

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقا لطفا پیگیری بفرمایید چرا بنزین سوپر قطع شده.
    در شهرستانها که بنزین یورو4 هم خیلی وقته پیدا نمیشه.