کد مطلب: ۸۹۶۱۹۲

گزارش «تجارت‌نیوز» از مصوبات بودجه‌ای مجلس؛

تکالیف بودجه ۱۴۰۳ برای بازار مسکن چیست؟

تکالیف بودجه 1403 برای بازار مسکن چیست؟

نمایندگان مجلس این روزها بررسی لایحه بودجه 1403 را در صحن علنی مورد بررسی قرار داده‌اند. مصوبات این دو روز، جزئیاتی از بازار مسکن و تکالیف بودجه‌ای اثرگذار بر این بازار را نیز در بر داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسکن به‌عنوان رکن مهم اقتصادی و اجتماعی کشور، در بودجه سال آینده هم جایگاه ویژه‌ای دارد. طی دو روز گذشته برخی مصوبات مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1403، بر سیاست‌های حوزه مسکن متمرکز بوده است.

اختصاص زمین رایگان به خانوارهای دارای ۴ فرزند و بیشتر

نمایندگان مجلس در مصوبات بودجه‌ای خود، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده‌اند که یک قطعه زمین به صورت رایگان به خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص دهد.

بر این اساس، نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند الحاقی (۲) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بند الحاقی (۲) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه آمده است: «به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در سال ۱۴۰۳ یک قطعه زمین به صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال اختصاص دهد.»

تعیین نحوه اخذ مالیات از واحدهای مسکن مهر

نمایندگان مجلس همچنین مبلغ سه میلیون ریال را برای اخذ مالیات از هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی موضوع قانون جهش تولید مسکن تعیین کردند.

به این ترتیب، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۰) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (الف) تبصره (۱۰) ماده واحده آمده است: «میزان مـالیات طرح (پروژه) ‌های مـسکن مهـر بـابت هـر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی موضوع قانون جهش تولید مسکن (شامل ساخت، آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ در ‌طرح(پروژه) ‌های تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازندگان و تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل سه میلیون (۳، ۰۰۰، ۰۰۰) ریال برای هر واحد تعیین می‌گردد و هیچ‌گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش‌افزوده بابت خرید مصالح به این ‌طرح(پروژه) ‌ها تعلق نمی‌گیرد.»

همچنین در بند (ب) تبصره (۱۰) ماده واحده آمده است: «شورای برنامه‌ریزی و توسعه ‌استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، سهم سکونتگاه‌های غیررسمی ‌واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف ‌محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق نمایند. آیین‌نامه ‌اجرائی این بند ظرف یک‌ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تهیه می‌شود و به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد.»

اخذ مالیات از واحدهای مسکونی با ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان

نمایندگان مجلس همچنین با اخذ مالیات ۲ در هزار از زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز و واحدهای مسکونی به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان موافقت کردند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، با ردیف های 1 و 2 بند (ژ) تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف 1 بند ژ تبصره 6 این لایحه آمده است: «زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیارد (350،000،000،000) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.»

بر اساس ردیف 2 بند ژ تبصره 6 این لایحه، واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (3) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مصوب سال 1374 با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (99) یا ماده (100) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.