کد مطلب: ۸۹۱۰۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالیات ناچیز برای املاک نجومی / بودجه ۱۴۰۳ به نفع لوکس‌نشین‌ها بسته می‌شود؟

مالیات ناچیز برای املاک نجومی / بودجه 1403 به نفع لوکس‌نشین‌ها بسته می‌شود؟

متن لایحه بودجه 1403 نشان می‌دهد مالکان خانه‌های لوکس در سال آینده نیز مکلف به پرداخت مالیات هستند. اما چه خانه‌هایی از دید دولت لوکس محسوب می‌شوند و هر مالک باید طی این بازه چند میلیون تومان مالیات پرداخت کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، متن لایحه بودجه سال 1403 امروز منتشر شد. بررسی جزئیات این لایحه نشان می‌دهد سنتی که در سال 1400 برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس پایه‌گذاری شد، همچنان در لایحه بودجه سال آینده نیز بخشی را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنها بالای ۲۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند؛ مالیات روی مبلغی که مازاد بر این مبلغ است به میزان دو در هزار محاسبه خواهد شد.

به بیانی دیگر مالکان خانه‌های لوکس باید به ازای هر یک میلیارد تومان مازاد دو میلیون تومان و به ازای هر پنج میلیارد تومان سالانه 10 میلیون تومان و ماهانه حدود 830 هزار تومان بپردازند. این مالیات بر عهده شخصی قرار می‌گیرد که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

مالیات خانه‌های لوکس در سال 1402

دولت در بودجه سال 1402 تکیه 50 درصدی خود را بر درآمدهای مالیاتی قرار داده بود، اما آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد حداقل مالیات بر خانه‌های لوکس در این بازه سرنوشت خوبی نداشته است.

بر این اساس طی فروردین‌ماه سال 1402 مالیاتی که از واحدهای مسکونی لوکس دریافت شده حدود دو میلیارد تومان بوده است. این میزان تا پایان اردیبهشت‌ماه به سه میلیارد تومان و تا پایان خردادماه به پنج میلیارد تومان رسیده است.

در سال 1401 نیز حدود 45 هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده بیش از دو همت برآورد شده بود، اما تنها 6 میلیارد تومان از آن محقق شد؛ یعنی معادل 0.3 مالیات برآورد شده در بودجه!

بنابراین آن‌گونه که به نظر می‌رسد تعیین مالیات از خانه‌های لوکس با توجه به اینکه سازوکار درستی برای شناسایی آن نیست عملا حاصلی برای دولت ندارد و تنها به‌صورت اسمی بخشی از لایحه بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.

تجربه ناموفق مالیات بر خانه‌های خالی

البته این اولین اقدام نمایشی دولت در زمینه اخذ مالیات در بخش مسکن نیست و همان‌گونه که آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد دریافت مالیات از خانه‌های خالی نیز چندان موفقیت‌آمیز نبوده است، زیرا هم شناسایی آنها با موانع بسیاری وربه‌روست و هم مالکیت گسترده یانک‌ها و نهادهای دولت بر واحدهای خالی سراسر کشور کار را برای اخذ مالیات به مرحله جدیدی می‌کشاند که دولت هنوز از پس آن برنیامده است!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.