فقر، قند می‌سابد!/پادکستی درباره واقعیت‌های اقتصادی ازدواج در ایران

فقر، قند می‌سابد!/پادکستی درباره واقعیت‌های اقتصادی ازدواج در ایران

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۵۲.۹۹M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۲:۱۹ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تازه‌ترین پادکست از سری پادکست‌های وبسایت تجارت‌نیوز قرار است در کمتر بیست دقیقه به بررسی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرونده ازدواج بپردازیم با طرح 6 سوال و پاسخ به آنها.

در این پرونده قصد داریم با مرور وضعیت آماری ازدواج در کشور، نگاهی به ابعاد اقتصادی آن در بخش‌های مختلف داشته باشیم و بگوییم چطور کوچک شدن سفره‌های مردم و افزایش فقر، سایه بلند خود را بر سر آرزوهای جوانان انداخته و چرا تمایل به تشکیل زندگی مستقل تا این حد فروکش کرده است. با ما از استودیوی تجارت نیوز همراه باشید در پاییزی که هنوز بسیاری از مدارس کشور با مشکل کمبود معلم مواجه هستند..

جایگاه ازدواج در سیاست‌های کلان کشور کجاست؟

در نخستین بخش از پادکست این هفته، عاطفه محدودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز مروری داشته است بر آمار ازدواج و طلاق در کشور با طرح این پرسش که مهمترین سیاست‌های پس انقلاب در حوزه جمعیت و ازدواج و طلاق چه بوده است؟

چرا تمایل به ازدواج کم شده است؟

اگرچه آمار میزان ازدواج در بهار امسال چند درصدی نسبت به زمستان سال قبل رشد داشته اما تحقیقات سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت نیوز نشان می‌دهد، میزان ازدواج در بهار امسال نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل کمتر شده است.

بدلیجات جای طلای عروسی را گرفته است؟

با وجود آگهی‌های فراوانِ تلویزیونی، خرید جهیزیه نه تنها آسان نیست بلکه از قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها فاصله دارد. امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت نیوز در این بخش از پادکست به این سوال شما جواب داده که خرید یک جهیزیه حداقلی در بازار امروز چند تومان آب می‌خورد.

یک جهیزیه حداقلی چقدر خرج برمی‌دارد؟

از دریچه اقتصاد، ازدواج در این روزها با موانع پر شماری همراه است؛ از گرانی قیمت طلا که به صورت مستقیم روی خریدهای عروسی خانوارها اثر گذاشته تا روی آوردن مردم به هدیه دادن بدلیجات زرد رنگ برای حفظ آبرو. در این بخش از پرونده، زینب مختاری دبیر سرویس بازارهای تجارت نیوز نگاهی داشته است به خرده فرهنگ‌های مراسم ازدواج یکی یکی در حال قربانی شدن به دست فقر هستند.

چرا خانه اولی‌ها بی‌خانه مانده‌اند؟

شروع یک زندگی مشترک نیازمند سقف و سرپناهی درخور است. اما بررسی بازار مسکن با تکیه بر آمار خانه‌اولی‌ها ابعاد فاصله معنادار عرضه و تقاضا در این حوزه را روشن‌تر می‌کند. مینا علیزاده، خبرنگار سرویس بازارهای تجارت نیوز گزارشی در این زمینه تهیه کرده که با هم می‌شنویم.

در هزارتوی وام ازدواج

بسیاری از زوج‌های جوان با برنامه ریزی نسبت به دریافت وام ازدواج اولین قدم‌ها را به سمت استقلال و زندگی مشترک برمی‌دارند این در حالی‌ست که گزارش‌ها از سنگ اندازی بانک ‌های عامل در پرداخت وام ازدواج حکایت دارند. سهیل بانی، خبرنگار اقتصاد کلان تجارت نیوز نگاهی داشته است به ماجرای وام ازدواج در ایران.

پرونده اقتصاد ازدواج را همین جا می‌بندیم اما ناگفته پیداست که فشارهای اقتصادی و کوچک شدن سفره‌های مردم تا چه میزان بر این سنت تاریخی و فرهنگی اثرگذاشته و چه پیامدهایی را می‌تواند به حوزه‌هایی چون پیری جمعیت به دنبال داشته باشد.

ممنون از این که این هفته هم شنونده ما بودید. اگر مایلید سوژه هفته آینده پادکست از میان دغدغه‌های شما باشد به شبکه‌های اجتماعی تجارت نیوز در اینستاگرام، تلگرام و اپ‌های پادگیر پیام دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.