خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۵۷۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از درآمد نفتی ۱۴۰۱/ دولت امیدوار به رفع تحریم است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود سهم فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۰، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و حالا امسال این میزان به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اما آیا درآمدهای بودجه در سال ۱۴۰۰ محقق شده بود که قرار است سال آینده افزایش پیدا کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از سهم فروش نقت در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود. بنا بر گفته قادری، درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۱، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌‌بینی شده است.

این در حالی است که در سال جاری، دولت پیش‌بینی کرده بود که سهم نفت از بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۴۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان آن باید از محل صادرات نفت تامین می‌شد.

درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰، با پیش‌فرض رفع تحریم‌ها نوشته شده بود. زنگنه، وزیر وقت نفت در صحن مجلس و برای دفاع از پیش‌بینی فروش روزانه ۲٫۳ میلیون بشکه نفت گفته بود که در صورت رفع تحریم‌ها قادر به فروش این میزان نفت هستیم.

با این حال، مذاکرات در سال پیش به در بسته خورد و فروش نفت ایران هم طبق گفته‌های رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، به بیش ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز نرسید.

اما امسال، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و وزیر امور خارجه ایران، پیش از این اعلام کرده بودند که اقتصاد و بودجه کشور را به برجام و مذاکرات گره نمی‌زنند و قرار بود لایحه بودجه با پیش‌فرض تداوم تحریم‌ها تنظیم شود.

به همین دلیل هم لایحه بودجه ۱۴۰۱، با پیش‌فروش روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه در روز نوشته شده است. محمد حسینی، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مجلس در گفتگو با تسنیم گفته بود: درآمد دولت در سال ۱۴۰۱ از محل فروش نفت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

به همین دلیل هم نمی‌توان به سادگی گفت دولت رییسی با چه نگاهی بودجه ۱۴۰۱ را تنظیم کرده است. از یک طرف میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ بیشتر از میانگین فروش نفت در سال پیش بوده و از یک طرف دیگر، مقامات بارها اعلام کردند که بودجه با نگاه رفع تحریم‌ها نوشته نشده و آمار فروش نفت نصف شده است.

به زبان ساده‌تر، به نظر می‌رسد بودجه سال ۱۴۰۱ هم به گونه‌ای تنطیم شده که ریسک کسری بودجه در سال بعد، رفع نشده است. حالا باید منتظر ماند و دید که یکشنبه، دولت بودجه را با چه جزئیاتی به مجلس تحویل می‌دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.