کمال اطهاری، اقتصاددان، در گفت‌وگو با مقتصاد «تجارت‌نیوز»:

ما می‌توانیم دولت توسعه بخش را از پا بیندازیم!

اگرچه بعد از انقلاب هفت برنامه توسعه تدوین شده است اما به دلیل اینکه الگوی توسعه نداشتیم این برنامه‌ها راه به جایی نبردند.

به گزارش تجارت نیوز،

دولت اصلاحات به سمت تدوین الگوی توسعه حرکت کرد اما با تغییر دولت دیدگاه‌ها عوض شد و تدوین الگوی توسعه به تعویق افتاد. 

کمال اطهاری، اقتصاددان: 

  • در اوایل قرن بیستم ایالات متحده 15 الی 20 میلیون شاغل کشاورزی داشته است اما در انتهای همین قرن تعداد شاغلان کشاورزی به سه میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.
  • این سه میلیون شاغل بخش کشاورزی نه‌تنها جمعیت آمریکا را تغذیه می‌کند بلکه محصولات خود را صادر هم می‌کند.
  • سمیر امیر می‌گوید: تمام کشاورزان جهان سوم که تعداد آنها از یک میلیارد هم عبور می‌کند را می‌توان به 20 میلیون نفر کاهش داد.
  • سمیر امیر مارکسیست رادیکالی است اما واقع‌بینی دارد. وقتی واقع‌بینی نداشته باشید فرقی نمی‌کند که چپ باشید یا راست. وقتی ما به اندیشه توسعه بی‌توجه باشیم این بلا به سر می‌آید.
  • ایران می‌توانست در دولت اصلاحات به دولت توسعه برگردد. آثار این موضوع را در اقتصاد دولت اصلاحات می‌توانید پیدا کنید. در این دوران فرار سرمایه به بازگشت سرمایه تبدیل می‌شود و رشد اقتصادی مثبت می‌شود و ذخیره ارزی هم افزایش پیدا می‌کند.
  • در دوران اصلاحات ما به سمت تدوین الگوی توسعه در چارچوب برنامه چهارم رفتیم اما این الگوی توسعه با شعار ما می‌توانیم کنار گذشته می‌شود. ما می‌توانیم نابود کنیم. ما می‌توانیم دولت توسعه را از پا بیندازیم.

متن و ویدیو کامل گفت‌وگو با کمال اطهاری را در اینجا بخوانید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی