فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۷۹۸۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آنچه که از دامیننس بیت‌کوین باید بدانیم

آنچه که از دامیننس بیت‌کوین باید بدانیم

در دنیا شرکت‌های زیادی اقدام به محاسبه دامیننس می‌کنند و چارت‌های آن در سایت‌های مختلف در دسترس همگان است. معروف‌ترین سایت‌ها و منابعی که این دیتا را محاسبه کرده‌اند کدام است و چگونه میتوان این دیتا را محاسبه کرد؟ 

سینا مناجاتی- به گزارش تجارت‌نیوز ، از معروف‌ترین سایت‌ها و منابعی که این دیتا را محاسبه کرده‌اند می‌توان به tradingview.com و bitcoindominance.com اشاره کرد.

دامیننس (dominance) در لغت به معنای تسلط است. زمانی که از دامیننس بیت‌کوین صحبت می‌شود، منظور همان تسلط بیت‌کوین بر بازار است. از نظر سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین پادشاه بازار است و این تنها به دلیل اولین بودن آن در حوزه رمز ارز نیست بلکه به علت حجم زیاد معاملات و سرمایه‌های درگردش رمز ارز است.

این مسئله در نوع تحرکات بازار سایر رمز ارزها همگام با تحرکات بیت‌کوین قابل تفسیر است.

دامیننس چیست؟

جدا از تعریف دامیننس، این پرسش که معامله‌گران با استناد به دامیننس به چه اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند و از چه جهت دامیننس حائز اهمیت است به سری موضوعات مورد بحث اصلی فعالان بازارهای مالی تبدیل شده است.

در بازار کریپتوکارنسی، درصد سرمایه‌ای که تحت سلطه بیت‌کوین قرار دارد همان دامیننس بیت‌کوین است. زمانی که سرمایه در بیت‌کوین افزایش می‌یابد، این موضوع این گونه تفسیر می‌شود که سرمایه موجود در سایر بازار آلت‌کوین‌ها در حال کاهش و خارج شدن است و این موضوع احتمال ریزش در آلت‌کوین‌ها را تشدید می‌کند.

محاسبه دامیننس تنها منحصر به بیت‌کوین نیست بلکه در سایر رمزارزها نیز این محاسبه انجام می‌شود، به طور مثال دامیننس تتر نیز در بین معامله‌گران پرکاربرد است که تفسیر آن به تحلیل‌گران نشان می‌دهد چه مقدار حجمی در بازار تبدیل به دلار و از بازار خارج شده است.

تحلیل دامیننس

به طور کلی شاخص دامیننس در بازار‌های مختلف مالی کاربرد دارد و در بازار کریپتو نیز این شاخص برای معامله‌گران و فعالان بازار مهم است و همواره پیش از ورود به معاملات خود آن را زیر نظر می‌گیرند. این شاخص قبل از ورود به معامله در آلت‌کوین‌ها به تحلیل‌گران دیدگاهی نسبت به ریسک معاملات آنها می‌دهد.

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با دامیننس گفتنی است، بحث اعتبار این شاخص در بازار کریپتو است. همان طور که گفته شد در بازارهای گوناگون شاخص‌هایی برای محاسبه سلطه سهام‌ها و یا ارزها در بازار وجود دارد. این شاخص‌ها توسط نهادهای مهم بانکی و مالی محاسبه و استناد به آنها برای معامله‌گران قابل اطمینان است.

این موضوع در بازار رمزارزها کمی متفاوت است، به طور مثال در بازار رمز ارزها با آمدن ارزهای جدید به بازار، شاخص دامیننس تحت تاثیر قرار می‌گیرد و یا با از بین رفتن یک ارز مشخص در بازار این شاخص دستخوش تغییر می‌شود. محاسبه این تغییرات ساده نیست و گاهی در محاسبه دامیننس لحاظ نمی‌شود.

از این رو این شاخص، اعتبار کمتری از شاخص‌های مشابه دیگر در سایر بازارهای مالی دارد.

به طور کلی اگر روند نمودار دامیننس بیت‌کوین صعودی باشد، با افزایش شاخص دامیننس، تقاضا برای خرید بیت‌کوین در حال افزایش و بنابراین قیمت بیت‌کوین حالت صعودی می‌گیرد.

اگر روند نمودار دامیننس بیت‌کوین نزولی باشد، در اغلب موارد باعث رنج شدن قیمت و نوسان آن حول قیمت خاصی می‌شود و تحرکات زیادی را موجب نمی‌شود. اگر چه کاهش دامیننس بیت‌کوین می‌تواند ناشی از ورود سرمایه جدیدی از خارج به بازار باشد که این موضوع، می‌تواند سهم بیت‌کوین را در بازار کاهش داده و دامیننس را نزولی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.