فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۱۷۵۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیت‌کوین به داد اردوغان و ترکیه می‌رسد؟

بیت‌کوین به داد اردوغان و ترکیه می‌رسد؟

وضعیت نابسامان اقتصادی و رشد بی‌سابقه‌‌ی تورم، باعث ایجاد موج جدیدی در بکارگیری رمزارز‌ها در ترکیه شده است. از طرفی، اردوغان برنامه‌های جدید خود برای لیر‌ ملی را اعلام کرده است.

هستی میقاتی|به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ با وضعیت بی‌ثبات اقتصادی ترکیه و تورم بالای کالاهای مصرفی، شهروندان بیشتر از قبل به سمت معاملات و سرمایه‌گذاری رمزارزها رفته‌اند. در هفته‌ی گذشته، سه اتفاق مهم مرتبط با رمزارز در کشور ترکیه رخ داده است.

رجب طیب اردوغان قصد عرضه رمزارز ملی (CBDC) را دارد. همچنین در هفته جاری، ۴۶ نفر مرتبط با جرائم برنامه ریزی شده و قاچاق به کمک رمزارز‌ها در هشت شهر ترکیه دستگیر شدند.

رمزارز ملی ترکیه

در جلسه‎‌‌‌‌ی برنامه‌ی ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه که دوشنبه هفته جاری برگزار شد، دولت و بانک مرکزی ترکیه برنامه‌های جدید خود برای رمزارز ملی (CBDC) را اعلام کردند. دولت ترکیه اولین بار در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ی تحقیق و توسعه‌ رمزارز ملی لیر را به بانک مرکزی معرفی کرده بود.

بعد از یک سال تحقیق روی این پروژه، لیر دیجیتال به سیستم بانک مرکزی ترکیه (FAST) و دیگر زیرساخت‌های بانک مرکزی اضافه خواهد شد. اردوغان در سخنرانی خود به مزایای استفاده از تکنولوژی بلاکچین اشاره کرد و به جوانان هشدار داد که از قمار با رمزارز‌ها جلوگیری کنند. دلیل این توصیه اردوغان دستگیری اخیر تعدادی از مجرمانی بود که به صورت غیرقانونی به جابحایی رمزارز پرداخته بودند. پلیس این کشور اعلام کرد که افراد دستگیر شده به پرونده قتل هیلال فایلالی (Halil Falyalı) مرتبط هستند.

شهروندان به دنبال آزادی با رمزارز

در آبان ماه سال گذشته، هر لیر ترکیه معادل با ۰٫۱۱ دلار و درحال حاضر برابر با ۰٫۰۵۴ دلار است. کاهش ۵۰ درصدی قیمت لیر/دلار، تمایل شهروندان ترکیه به تبدیل دارایی‌هایشان به طلا و رمزارز را افزایش داده است. بر اساس تحلیل مرکز Chainalysis، با سقوط تاریخی ارزش لیر،‌ روزانه بیش از یک میلیون معامله رمزارزی در این کشور انجام می‌شود که نشان‌دهنده حرکت سرمایه‌گذاران به این بازار است.

به گفته شهروندان این کشور، آنها از قدیم به سرمایه‌گذاری در طلا و دلار عادت داشتند و اعتماد به رمزارزها به عنوان روش سرمایه‌گذاری نوین برای آنها دشوار نبوده است. گروهی از جوانان که توانایی مهاجرت از ترکیه را ندارند، به رمزارز‌ها مانند پاسپورت مجازی نگاه می‌کنند. آنها با انجام پروژه‌های فریلنس و خارجی، دستمزد خود را به شکل رمزارز دریافت می‌کنند و از سقوط ارزش لیر در امان می‌مانند.

لیر ترکیه

با وجود اینکه دنیای رمزارز‌ها سال سختی را پشت سر گذاشته‌ است، شهروندان ترکیه روز به روز بیشتر به این بازار جذب می‌شوند. در استانبول، بسیاری از صرافی‌ها و فروشگاه‌ها، بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را با دلار و دیگر ارزهای مطرح تبادل می‌کنند.

همچنین دستگاه‌های ATM رمزارزی متعددی در سطح شهر‌های استانبول قرار گرفته است. گفتنی است این کشور نیز مانند سایرین از نزولی بودن بازار رمزارز در امان نبوده است و حجم معاملات ارز دیجیتال در این کشور از ۸۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۵ میلیون دلار در ۲۰۲۲ رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.